Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics  (läst 2223 gånger)

geirh

• Gäst
Aquaponics
« skrivet: 18 nov-06 kl 14:20 »
Har noen prøvd "Aquaponics" i liten målestokk.

For meg ser det ut til å være en fantastisk måte å ha veksthus+fisk i kombinasjon.

Tror jeg må lage et prosjekt på dette.

Det er klart at slike prosjek er lettere å gjennomføre i tempererte områder en i sub-arktiske norden, men ideen er god.

Jeg ser for meg å bruke ulike typer av gress-karpe. Disse er utrolig hårdføre å går i en form for dvale om vinteren.

p.s prøv et søk på google: Aquaponics.  Masse interessant lesning
Litt forskning og prøv/feil praksis vil det selvfølgelig bli.
« Senast ändrad: 18 nov-06 kl 14:21 av geirh »

Björno

Re:Aquaponics
« Svar #1 skrivet: 24 nov-06 kl 16:05 »
Hej!
Det finns en liten anläggning utanför härnösand. Kommer inte ihåg adressen men om du googlar "kattastrand  och fiskodling" så bör du få upp lite info om dom. Jag har viss erfarenhet av vattenrening med hjälp av växter och har samlat på mej en del info.

Jag har även tilapia-yngel om du vill prova. Dom äter nästan allt men bör ha ca 22-28 grader i vattnet för att må bra. Jag finns i Stockholm/Björno

geirh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-06 kl 18:20 »
flott.  Takk.
Jeg lurte på de der tilapia, om det var mulig å få tak i dem.

Vet du noe om andre "lokale" fiskearter som kunne vært brukbare.
Jeg må foreta noen statistikk målinger av snitt temperatur osv. for å vurdere hvordan jeg skal gå frem

Jeg flytter til blekinge iløpet av januar, å vil først kunne starte slike prosjekt utpå våren/tidlig sommer.

Geirh

Björno

« Svar #3 skrivet: 26 nov-06 kl 00:30 »
Hej!

Lokala arter som aborre och gös försöker man att odla men resultatet har tydligen inte varit så bra. Jag vet att dom vid kattastrand har testat aborre. Dom kanske har kommit på hur man gör. Tyvärr har jag bara erfarenhet av varmvattensarter själv. Hör gärna av dej på oliviusson@hotmail.com om du vill ha info-länkar eller tilapia./Björno

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser