Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två tuppar fem hönor - blir det fel?  (läst 2581 gånger)

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Två tuppar fem hönor - blir det fel?
« skrivet: 13 mar-12 kl 12:48 »
Hjälp med med några snabba kommentarer, bör jag, kan jag ha två tuppar och fem hönor i några månader tills jag kan få tag på fler höner / vänta på kläckta kycklingar?

Hade först tänkt mig att ha en tupp och tre hönor (de säljs som två flockar 1.3 + 1.2), men fick rådet att köpa båda flockarna om jag kunde, och det fick jag lov till och har sagt att jag vill ha alla djuren. Nu har jag dock från två håll fått veta att det kan bli problem med två tuppar. Dels för att just två tuppar i en flock skulle slåss  mer, än om där var fler. Och dels för att med så få hönor riskerar jag att tupparna stressar hönorna så att de inte ruvar.

Vad tror ni?

Kan jag isolera en av tupparna om jag kan se att det verkar oroligt?
Eller dela upp så att jag har två separata flockar ett tag?

Jag vet inte varför men nu har jag vant mig vid tanken att jag ska få de sju fåglarna och nu vill jag gärna ha de allihop. Dessutom vill jag ogärna utsätta säljaren för att plötsligt hoppa av, när han avvisat andra köpare på dem...

De kommer att få gott om plats, om det påverkar.  Mycket nyfiken på era erfarenheter!   
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Två tuppar fem hönor - blir det fel?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 13:11 »
De är såklart individer, så helt säker kan man inte vara. Men har de gott om plats, så ska de gå utmärkt att ha två tuppar och fem hönor tillsammans. Det har jag i en grupp, och det går bra.

Vill en höna ruva, så är det ändå bäst att ge henne en egen avdelning, så att ingen lägger fler ägg i redet, och så att hon får lugn och ro. Är det sommar så kan en enkel men rovdjurssäker betesbur, typ kaninbur, med ett litet hus/rede funka bra.

Grattis till hönorna, det är kul med höns, och det kommer säkert att gå bra. Och blir det problem, så hittar du säkert en lösning då. Det finns ju alltid tips att få här på alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 13:21 »
Vet inte men det funkar här i alla fall 6 hönor och tre tuppar tupparna backar till å med för vissa hönor .

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 13:42 »
Jag har två tuppar och fem hönor, men tupparna har gått ihop i hela sina liv och aldrig varit åtskiljda, och det tror jag kan vara ett måste för att det ska fungera.
Om säljaren tycker att du kan/bör köpa båda flockarna, så antar jag att denne har tillräcklig koll och vett för att veta att de går att ha ihop :) men fråga för säkerhets skull, för tuppar som börjar slåss är inte så lätta att få ihop som vänner... dessutom är det onödiga och blodiga fighter som är förbjudna(tack och lov) i vårt fina land.

Lycka till

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 13:52 »
Två tuppar, speciellt ur olika gäng är alltid en risk för trubbel å elände och vad gör du då?
Här fyller vi på med en höna eller två från ett annat håll. Inte minst för att se hur vi trivs med olika raser. Oftast blir det ungdjur eller vuxna så slipper vi lampor och annat extrajobb.
Vi har aldrig haft problem med att släppa ihop de nyförvärvade hönsen med de andra.

Fr´resten, Abbans vad det avacerar med bonnmoreriet neråt Markarydshållet! :D

« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 13:55 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 14:21 »
Joho då, nu rullar det på, kan kanske hinna bli bonnmora av mig också :)

(Har 'riktiga kvinnor' sår på alla fingrar, och skit under varenda trasig nagel, undrar jag förresten, fniss... Måste nästan ladda upp en bild på händerna mina, som aldrig blir riktigt rena längre, konstant förbrända av vedspisen och kokande varmvattenberedarvatten :D)

Alltså, jag har just pratar med uppfödaren och tupparna går ihop och går fint ihop och har gått ihop hela livet. Jag tror jag håller fast i planen om de sju hönsen. Eller det gör jag helt enkelt. Skönt att höra att det inte automatiskt behöver gå åt helvete. Och blir det bråk, är jag full av goda ideer.

Torsdag blir det, de kommer hönsbefolkningen på Stenhagen! Jag måste ut och kvista stolpar till hönsgården. Men först ska jag starta en tråd om ankans fula päls - stay tuned for a question in a tavla near you.... !   (Och nej, jag tror inte ankor har päls!)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser