Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggressiva tuppar, ovanligt eller vanligt?  (läst 5352 gånger)

skogensrå

• Västmanland
SV: Aggressiva tuppar, ovanligt eller vanligt?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-12 kl 23:00 »
Nejdå, utan slumpen avgör om det kommer bli en aggressiv tupp och du kan bara välja vilken tupp du vill ha helt enkelt. :)
kläckte fram mina första kyklingar blev många tuppar så sprade dom två som vi tyckte var finast.ena tuppern blev helt galen började jaga o sporra folk sparkade så man fick stora blåmärken.den andra var lugn o snäll.såg nästan aldrig den dumma tuppen para sig heller hönorna föredrog den som var snäll mot oss o han verkade snällare med hönorna med .så den elaka tuppen blev rävmat.

gurraj71

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 14 mar-12 kl 07:17 »
För att förtydliga min fråga om vilken ras på tuppen så var det inte i första hand med tanke på om en ras skulle vara mer aggressiv utan snarare vilken som skulle passa i min flock bäst.

Min fru vill alltså ha en holländsk dvärg, men den är ju väldigt liten, skulle den klara av "tuppjobbet" själv med större hönor, eller behöver man ha en tupp som storleksmässigt är jämn eller större än hönorna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 14 mar-12 kl 07:34 »
Jag har både hedemora ocg dv kochin +
svenskdvärg höna och en hollänsk dvärg tupp.
Nu går dessa i tre grupper men inte skulle jag vilja att
holländaren skulle vara herre  på täppan .
Förra sommaren hade mina två mestuppar herraväldet över
hela gruppen så visst kan en liten tupp bestämma.
Bättre du tar en tupp som passar i storlek till dina hönor.
Jag tyckte dv kochin passade,
Du har inte otur med två argsinta på raken.
En hedemora tupp kan  tyckas stor år dv kochinen.
Sen avgör du själv vad ni tycker passar ;)
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 08:05 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser