Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära sig avliva vaktlar?  (läst 5359 gånger)

isdrake

• Skåne
Lära sig avliva vaktlar?
« skrivet: 15 mar-12 kl 20:02 »
Jag vill skaffa kinesiska dvärgvaktlar främst för intressets skull. Men jag ser det också som en möjlighet att kunna kläcka fram kycklingar som foder till mina andra djur. Men då kommer den jobbiga biten, själva avlivningen. Jag är en stadsbo som inte ens har dödat en fisk själv.

Hur går man tillväga för att lära sig avliva (alltså inte slakta utan bara avliva) smådjur? Det finns väl knappast någon kurs att gå? Jag vill ha hjälp med att att veta hur jag ska ta mig framåt i detta projektet. Vart kan man vända sig?

shelale

• Västergötland
SV: Lära sig avliva vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 20:06 »
hugg huvudet av den? Kan ju vara en idé.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 15 mar-12 kl 20:14 »
hugg huvudet av den? Kan ju vara en idé.
Detta är olagligt.

Man bedövar djuret först, genom att slå huvudet i något hårt, eller slå något hårt i huvudet, vilket som förefaller enklast. Sedan avblodar man, antingen genom att skära av halspulsådrorna eller genom att klippa av huvudet.

Enklaste sättet att lära sig är att be någon som kan visa hur man gör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 15 mar-12 kl 20:37 »
Frågan är om kinesiska dvärgvaktlar väger såpass mycket att de hamnar inom gruppen djur som kräver bedövning (är det inte 150gram minst de ska väga?) enligt lag. Dock så skulle jag ändå bedöva först ... Förstår inte riktigt det där med att bara för att ett djur väger under 150 gram så är det OK utan bedövning, de känner väll o upplever saker minst lika mycket som ett djur som väger över 150 gram? :S Någon som vet varför det är så som det är? Var en person som chansade på att om man var tvungen o bedöva smådjur som småfåglar, möss, nykläckta kycklingar innan avlivning så skulle det "bli för krånligt"?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-12 kl 20:40 »
Kan vara så men jag förstår inte varför egentligen? Enligt mig är det mycket värre att först "klubba" någon till omedvetenhet för att sedan hugga av huvudet? mycket bättre på den gamla goda tiden när man tog hönan höll den snällt o fint mot en trästubbe och sen kommer andra person som hugger huvet av hönan med kniv. Hönan hinner inte ens blinka eller fatta nåt med det. Sen är det över. Att först slå hönan/vakteln i huvet och sen hugga av huvet eller skära av halsen och låta den förblöda är enligt mig mer djurplågeri än att bara hugga av huvudet. Men nu handlar det väl inte om det just nu så det är väl olagligt att göra så,...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 15 mar-12 kl 20:42 »
Det är olagligt eftersom hjärnan är syresatt ett tag efter att man huggit huvudet av ett djur, och alltså fortfarande kan känna smärta. Djur ska inte känna smärta när de dör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 mar-12 kl 20:49 »
Det håller jag med om. Men djuret känner säkert smärta när du klubbar till den även om den en sekund senare svimmar av. Jag kan tänka mig att många inte slår tillräckligt hårt heller utan måste slå en gång till eller helt enkelt inte slår tillräckligt hårt alls och djuret fortfarande är vid liv då halsen skärs av eller halshuggs. Det är ju lite svårt att veta eftersom djuren fortfarande rycker eller hur?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 15 mar-12 kl 20:52 »
Ett medvetslöst djur har ingen blinkreflex, dutta den i ögonen (med t.ex. pekfingret) för att kolla innan avblodning påbörjas om du känner dig osäker.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 20:54 »
Man vet om man slagit tillräckligt hårt genom att kolla blinkreflexen. Blinkar inte djuret när man petar intill ögat, så är det bedövat.

Och det är mycket lättare att träffa rätt med ett slag i bakhuvudet, än att halshugga med yxa. Förutsatt att man gör rätt och har övat alltså. Och öva gör man lämpligen på t ex ett mjukisdjur, så att man får in den rätta svingen och träffbilden.

isdrake

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 21:07 »
Jag tackar så mycket för svaren. Jag skulle verkligen vilja lära mig detta. Det skulle kännas så mycket bättre med egenproducerade djur än att köpa foder från djuraffär eller dylikt.

Är slag i bakhuvudet den bästa metoden alltså? Jag hade dock föredragit att vare sig klippa av huvudet eller avbloda eftersom jag kommer ge vaktlarna hela till reptiler. Men det är inget krav, bara ett önskemål.

Hur är det med koldioxid? Är det någon här som har erfarenhet och kan berätta lite om det?

Jag undrar också över ifall man skulle vilja avliva daggamla kycklingar (eller över huvud taget väldigt små kycklingar vilket dvärgvaktlarna är). Då känns det väldigt svårt med slag i bakhuvudet? Hade det varit en idé att kasta hela kycklingen i golvet eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag har hört att vissa avlivar pinkisar på detta sättet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 21:17 »
Efter bedövning kan du även knäcka nacken, utan att ta av huvudet. Då blir det inget blod. Tänk bara på att hållbarheten blir dålig då, så utfodra reptilerna direkt, eller frys in vakteln.

Koldioxid är inte lämpligt om de ska bli foder.

Jag skulle inte kasta dem i golvet, det är risk att misslyckas.

Var bor du? Någon alternativare i din närhet kanske kan visa hur man gör.

isdrake

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 21:21 »
Efter bedövning kan du även knäcka nacken, utan att ta av huvudet. Då blir det inget blod. Tänk bara på att hållbarheten blir dålig då, så utfodra reptilerna direkt, eller frys in vakteln.

Koldioxid är inte lämpligt om de ska bli foder.

Jag skulle inte kasta dem i golvet, det är risk att misslyckas.

Var bor du? Någon alternativare i din närhet kanske kan visa hur man gör.

Jag bor i Malmö. Vore toppen ifall någon kunde visa mig. :) Jag kan tänka mig att åka vart som helst inom skåne för att lära mig.

Varför är inte koldioxid lämpligt? Det måste vara den absolut vanligaste metoden som dom stora foderuppfödarna använder.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 21:32 »
Koldioxiden ersätter syret i blodet, jag anser inte att det blir nyttig mat att äta då. Finns forskning kring det, orkar inte leta upp det.

När det finns kycklingar att avliva, så kan jag visa dig hur jag gör.

näshulta

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 16 mar-12 kl 10:07 »
Man vet om man slagit tillräckligt hårt genom att kolla blinkreflexen. Blinkar inte djuret när man petar intill ögat, så är det bedövat.

Och det är mycket lättare att träffa rätt med ett slag i bakhuvudet, än att halshugga med yxa. Förutsatt att man gör rätt och har övat alltså. Och öva gör man lämpligen på t ex ett mjukisdjur, så att man får in den rätta svingen och träffbilden.

Förlåt men jag kan verkligen inte sluta skratta för jag ser mig själv ståendes med ett rosa fluffigt mjukisdjur i handen som jag upprepade gånger slår mot huggkubben alt hörnet på ladugården ( för at träna in den rätta snitsen)

Undrar vad stalltanterna skulle säga... *asg*

Linkoso har ju en suverän hemsida. Där "lärde" jag mig att slakta mina tuppar.

Youtube brukar ju ha videos på allt. testa där, vet dock inte vad vaktel heter på engelska...
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 10:11 av näshulta »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 16 mar-12 kl 11:52 »
Oj. Visst jäklar. Jag har ju gjort en video där jag avlivar japansk vaktel. Hade jag glömt bort själv, haha. :X

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 mar-12 kl 11:55 »
Förlåt men jag kan verkligen inte sluta skratta för jag ser mig själv ståendes med ett rosa fluffigt mjukisdjur i handen som jag upprepade gånger slår mot huggkubben alt hörnet på ladugården ( för at träna in den rätta snitsen)

Youtube brukar ju ha videos på allt. testa där, vet dock inte vad vaktel heter på engelska...

Vaktel=Quail på eng  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

isdrake

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 16 mar-12 kl 15:17 »
När det finns kycklingar att avliva, så kan jag visa dig hur jag gör.

Det vore verkligen jätte schysst.  :D

Oj. Visst jäklar. Jag har ju gjort en video där jag avlivar japansk vaktel. Hade jag glömt bort själv, haha. :X

Den videon har jag återkommit till flertalet gånger. Den är jätte bra. :P

På youtube finns det filmer där dom slaktar allt möjligt. Väldigt lärorikt. :P

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #17 skrivet: 12 apr-12 kl 10:20 »

Kanonbra film! Det var så jag lärde mig!  :D
Det var dock jobbigt första gångerna, men nu går det bra. Det måste ju bara göras...
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser