Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga slaktade tuppar?  (läst 1411 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Hänga slaktade tuppar?
« skrivet: 16 mar-12 kl 18:22 »
Imorgon ska vi slakta ett gäng dvärgkochintuppar. Det lär väl bli mat för två personer antagligen ;) Men jag undrar lite över hängning. Tidigare har jag bara slaktat ungtuppar och de har jag inte hängt alls, men de här är lite äldre. Jag vet inte hur gamla dock - den förra ägaren visste inte alls, men sa att ingen höna var äldre än 4-5 år. Antagligen är väl tupparna ännu yngre kan en tro. Bör jag hänga de här krakarna innan jag börjar tillaga dem? Hur länge isåfall? Och måste de vara urtagna först?

Sista frågan - går det bra att lämna dem slaktade med inte urtagna ett par timmar? Jag har ett ärende på eftermiddagen och hinner inte både slakta och ta ur alla innan jag åker. Men de kanske blir dåliga fort även om de hänger ute om en inte tar ur dem med en gång?

jerker_s

• Södermanland
SV: Hänga slaktade tuppar?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 18:37 »
om du skall hänga dem beror på hur du tilllagar dem... Skall du göra gryta på dem (koka dem länge) så behöver du inte hänga dem.. Däremot grilla en gammal tupp som inte är välhängd blir troligen som skosula...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Hänga slaktade tuppar?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 19:20 »
Ja, i och med att vi inte vet hur gamla de är blir det gryta på hela skocken. Men fint, då slipper jag det bekymret iaf :) Sista frågan kvarstår dock, om det går bra att låta dem vara ett par timmar efter slakt innan man tar ur dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser