Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det en bok jag kan köpa där det står allt om nykläckta kyckingar?  (läst 1563 gånger)

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
Jag ska bli med kycklingar!  ;D
Helgen v. 15 ska de va leveransklara (läggs i kläckaren nästa vecka).
Jag har på min checklista följande:
Låda med nättak - bygga
Värmelampa -  köpa liten (har en stor)
Liten vattenautomat - låna
Litet fodertråg - låna
Spån el. dyligt - köpa
Nåt slags starfoder - köpa

Vad ska jag tänka på? Hur stor sla lådan va till 10 kycklingar? Hur varmt ska det vara?
Hur länge ska de bo i lådan innan de kan flytta till den ombyggda hästboxen (inga andra djur i stallet, eller ju förresten katt)
Hur snart måste jag ha klart rastgåden (de kan inte gå fritt när jag är på jobb i veckorna)? Är det viktigt att de kan gå ut så fort de är stora nog att slippa lådan?
Jag har 4 veckor på mej att läsa på nu så en bok med de flesta tips hade vart toppen. Har 3 böcker sen innan med de tar inte upp nykläckta utan mamma nåt vidare...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Enklaste är att ta en europapall och så spikar man dit tex masonit som "golv".
Och så skaffar man en eller två pallkragar och sätter på. Man gör en enkel ram av brädor som man fäster ett nät på som tak
till kycklingarnas låda och så har man i ett värmetak eller hänger upp en värmelampa ovanför.

Ett tips som jag själv tyckte var listig var att köpa nån sorts stadig och lätt rengjord termometer som man helt enkelt låter ligga på golvet rakt under lampan.
Så går det snabbt och lätt att kolla om temperaturen är den rätta.

Jag har en sån termometer som man sticker ner i jorden för att testa om där är varmt nog att så. Hittade den på rea på granngården förra
året för tio kronor.  ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Eva77

• -
Enklaste är att ta en europapall och så spikar man dit tex masonit som "golv".
Och så skaffar man en eller två pallkragar och sätter på. Man gör en enkel ram av brädor som man fäster ett nät på som tak
till kycklingarnas låda och så har man i ett värmetak eller hänger upp en värmelampa ovanför.

Ett tips som jag själv tyckte var listig var att köpa nån sorts stadig och lätt rengjord termometer som man helt enkelt låter ligga på golvet rakt under lampan.
Så går det snabbt och lätt att kolla om temperaturen är den rätta.

Jag har en sån termometer som man sticker ner i jorden för att testa om där är varmt nog att så. Hittade den på rea på granngården förra
året för tio kronor.  ;D

Jag tänkte nåt sånt faktiskt fast på ben... Alltså typ lägga ett par regar och skruva fast på små pallbockar och sen en pall eller en osb skiva på det med masonit ovanpå för det ska blir lättstädat och så pallkragar...
Tänkte ha dem i käller, vill egentligen klart ha dem inne men sambon som jag ju måste ta viss hänsyn till ( ;) ) är väldigt allergisk mot damm och dun och sånt som kommer men höns så jag måste separera dem.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
du behöver inte ha utegård till dom på flera månader eg utan när dom är för stor för pallen och så ha dom i innegården och så ha värmelampan ovanför sittpinnarna. så hade vi på våra vuxna djur men vi körde då isolerat utrymme utan element så vintertid tyckte dom om värmelampan. men vi hade våra höns en hel vinter innan vi kunde bygga utegård till dom och det mådde dom inte dåligt av utan vi la in grenar dom kunde greja med. och så odlade jag korn på fat som jag sedan ställde in så dom hade att greja med. och la frön i gruset deras så dom höll på och pickade.

vi har en bunt med kycklingar nu både höns och kalkon och dom har vi i basyun i en ball med pallkragar. nu hittade vi en pall med hel ovansida så vi har bara lagt lite tidningar på och så river jag bort sidor när det blir för smutsigt. vi har strött på ett tunt lager med sågspån för dom ska glida runt mindre.
första v hade jag en diskhanduk under värmelampan så dom skulle glida mindre och få det mjukare och goare men handuken blev så skitig sedan att dom fick sågspån resten av tiden.
I början så kan ett gb lock till maten och en till vattnet vara bra för det kan ta tid för dom att fatta att äta ur automaterna så första 3 dagarna hade vi 2 gb-lock som låg hos dom som vi flylde på 3 ggr om dagen med lite vatten och mat.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Eva77

• -
GB-lock va ju fiffigt förstås, inte så höga kanskter, det ska jag komma ihåg.
Ladugården är där den ombyggda hästboxen står är på ca 90kvm och vägg i vägg är det gamla grisstallar på 80kvm så det är gott om plats inne för dem tills jag byggt utegård, bara de blir så stora att inte katten ger sej på dem så...
Tack för tipsen =)

tamate

• Jämtland
GB-lock va ju fiffigt förstås, inte så höga kanskter, det ska jag komma ihåg.
Ladugården är där den ombyggda hästboxen står är på ca 90kvm och vägg i vägg är det gamla grisstallar på 80kvm så det är gott om plats inne för dem tills jag byggt utegård, bara de blir så stora att inte katten ger sej på dem så...
Tack för tipsen =)

tänk på att har du otur kan katten gå på en vuxen höna så en halvvuxen utan erfarenhet kan ligga illa till. men med lite nät på hästboxen så kommer inte katten åt dom och du ser hur den beter sig. sdan lär sig hönsen på avstånd vad en katt är =) våra katter älskade att sitta i trappen intill hönsboxen och kika på hönsen, men när den ena vid ett tillfälle visade lite för stort intresse och började trycka på nätet så slängde jag in den till hönsen. tuppen gjorde attack och hönsen kacklade och viftade lite på vingarna av att det plötsligt kom in något men aldrig mer jag såg katten göra något och dom andra försökte inte ens =) men nu hade jag dv höns, har man stora så är det nog mindre risk för kattpåhopp =) för även om en katt inte har för plan att äta upp så kan den ju göra lite skada.
www.missneback.se

Eva77

• -
men med lite nät på hästboxen så kommer inte katten åt dom och du ser hur den beter sig.
Nät på boxen fixat  ;D
Vår tannalösa katt attakerar vuxna duvor så jag vågar inte chansa med henne.

tamate

• Jämtland
Nät på boxen fixat  ;D
Vår tannalösa katt attakerar vuxna duvor så jag vågar inte chansa med henne.

ha ha, vi hade en rått katt som var otrolig på ta råttor. sista gången som jag såg henne så hade hon satt klorna i ryggen på en jätteråtta som släpade runt henne på vår gård för då var hon över 15 och orkade göra motstånd men hon höll honom tills mor tog en spade och slog ihjäl råttan. då såg madicken ut som hon sa- tur du kom och hjälpte mig =)
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser