Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många här brukar decifinsera ägg innan dom hamnar i kläckarn/under hönan?  (läst 2382 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Nu menar jag ägg som ni köper av andra.

:)  Hur stor risk är det att dom är smittade med något?

Paradisgården

• Västergötland
Jag kommer göra det när jag köper. Bättre att vara på den säkra sidan känner jag :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Jag tvättar ALLTID ägg från andra. Det är lätt hänt att man får något eländigt annars som infektera hela besättningen.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Alltid med köpta ägg!! För säkerhets skull.

Annika Johansson

• Östergötland
Det är ju precis det som är vitsen med att ha egen kläckare!! Du decifinserar äggen och slipper därigenom smittorisken som skulle finnas om du köpte kycklingar.

Midsommaren

• Bohuslän
Okej! Ville bara få läsa lite funderingar. Personligen så decifinserar jag alltid ägg som jag köper. 

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Köpeägg desinficerar jag alltid. Ofta så desinficerar jag även egna ägg då jag ofta kläcker åt andra. Dom ska ju inte behöva få ev smittor från mina ägg med sig hem!

Kör jag bara kläckaren med egna ägg så desinficerar jag inte. Ev smittor på dem finns ju redan i min hönsgård så då tillför jag ju inget nytt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
En fråga angående detta. Vad använder man för desinfektionsmedel för ruvägg och vart köper man det?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Virkon S det hittar du på t.ex Granngården.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Vad är det för sjukdomar som kan komma via äggen?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Guran

• Lappland
Nu menar jag ägg som ni köper av andra.

:)  Hur stor risk är det att dom är smittade med något?

Vadå sätter ni in äggen till befintlig besättning?

Eller menar ni att äggen kan bära smitta till folk och anat fä? Eller om de kläcks inne att de kan smitta besättningen sedan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser