Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?  (läst 12409 gånger)

Dollar

• Västerbotten
SV: Rörmjölkning eller fortsätta med spann till 50 getter?
« Svar #40 skrivet: 09 apr-12 kl 17:11 »
Vi låter getterna stå kvar en god stund så att dom verkligen hinner att äta upp ordentligt. Då behöver man inte använda tuffa metoder för att få ut dom.
Dessutom kommer det snart att växa på i hagen och då kan lätt problemet bli det omvända.... att dom absolut inte vill gå in och det är jobbigt.

Mina står också kvar tills dom ätit upp, vilket dom alltid ha hunnit göra innan jag mjölkat klart dom. Även fast det är slut vill en del inte gå ut, de tror att det finns mer, nån sölar ut och då finns det nåt piller lite här och där på mjölkbordet å skulle jag då vänta tills dom letat reda på allt skulle jag få en tid i mjölkningsrummet minst det dubbla mot vad jag mjölkar dom på nu. Jag har aldrig problem att få in dom från betet heller. Visslar en dubbelvissling så kommer dom som några skott. Snabba som attan!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser