Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till er som skickar ägg!  (läst 1866 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Till er som skickar ägg!
« skrivet: 21 mar-12 kl 05:38 »
På postens sida kan man gå in och fylla i allt på sitt paket själv och betala med en gång. Skriva ut adresslappen och sätta på sedan klart att bara lämna på närmsta posthantering. Smidigt och man ser direkt när man skriver i måtten vad priset blir.  Hade inget av mina paket som kostade över 89:- utom en som ville ha rekommenderat och det kostade 121:-

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Till er som skickar ägg!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 05:45 »
Man kan göra på samma sätt på Schenkers hemsida, de är enligt min erfarenhet mer rädda om paketen, och man får ha större paket med mer vikt för ungefär samma pris som på posten. Mer stötdämpande material innebär större chans för att äggen är hela.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 07:01 »
OK, då ska jag titta in där. Tack för tipset!   :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 08:09 »
Bussgods gör oxå så :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 08:12 »
Schenker har ju enorm lång leveranstid!!! Fick vänta 1 vecka på ett paket som skickades 14 mil från oss. 1 vecka att åka 14 mil!!!!!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 08:24 »
Schenker har ju enorm lång leveranstid!!! Fick vänta 1 vecka på ett paket som skickades 14 mil från oss. 1 vecka att åka 14 mil!!!!!!!
Man får kolla upp utlämningsställena, vissa får bara leverans två gånger i veckan. Då får man välja ett annat utlämningsställe.

Jag har skickat från Skåne till Norrland, iofs större ort i Norrland, och det tog 3 dagar.

Man måste kolla både när det är hämtning på ens inlämningsställe och när det är leverans till utlämningsstället. Lite krångligt, kanske, men eftersom paketet får vara både större och tyngre än på posten, så tycker jag ändå att det är värt det. Större paket kastas inte runt så mycket, och tyngre paket innebär fler ägg eller mer stötdämpande material. Det går i alldeles för lite stötdämpande material i postens storleks- och viktbegränsningar, dessutom jobbar det några snorvalpar på mitt lokala inlämningsställe för posten, som är väldigt ovarsamma med paketen. Hade det varit min butik så hade jag sparkat dem direkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 13:00 »
Då är ju posten bättre. Mina paket var framme dagen efter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 13:04 »
Då är ju posten bättre. Mina paket var framme dagen efter.
Det beror på var man bor, vilket som är snabbast. Och så beror det på om man värderar hela ägg eller snabb frakt högst.

Vilken frakt som ger bäst resultat beror på flera faktorer. Främst personerna som hanterar kollit, men även hur mycket stötdämpande material man har, hur lång tid frakten tar, vilka temperaturer kollit utsätts för under transporten, hur färska äggen är osv. Vissa faktorer kan man påverka, andra beror mer på turen.

Nina K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 09:55 »
På postens sida kan man gå in och fylla i allt på sitt paket själv och betala med en gång. Skriva ut adresslappen och sätta på sedan klart att bara lämna på närmsta posthantering. Smidigt och man ser direkt när man skriver i måtten vad priset blir.  Hade inget av mina paket som kostade över 89:- utom en som ville ha rekommenderat och det kostade 121:-

Är det Lätt Brev som du skickar paketet som eller? Ska snart skicka mitt förta men valen förvirrar mig lite. Vilket passar bäst.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 10:58 »
Man kan skicka ett paket som skrymmande brev om det väger mindre än 2 kg. Skrymmande brev åker tillsammans med lättare post och är framme dagen efter. Skickar man som paket åker de med tung post som kan väga 20 kg styck och om ett paket som väger 20 kg hamnar på ett äggpaket är det inte säkert att dom håller dessutom kan det ta 3 dagar innan dom är framme. Försöker att skicka som skrymmande brev så ofta det går.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser