Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning i helgen  (läst 1339 gånger)

Elle80

• Västergötland
Kläckning i helgen
« skrivet: 21 mar-12 kl 13:40 »
Skaffade ett gäng dvärgkochiner i somras, så jag är ganska nybörjare på detta med höns, men nu har en redig höna ruvat fram på 3 ägg som förhoppningsvis kläcks till helgen.
Ni som har erfarenhet av sånt här... -Vad ska jag tänka på med de små nykomligarna.- Har tänkt mig att de ska kunna bo kvar i lilla hönshuset med sin mamma, har en värmelampa, som jag tänkt ha tänd i huset tills de växt till sig lite. Tror ni det räcker om jag ställer en låda med halm till hönan och kycklingarna, eller tror ni de andra hönorna och ev. tuppen vill hoppa in till dem, Har 3 andra hönor och en tupp, och hönshuset är inte så stort, så inte så lätt att skärma av en avdelning för de små och sin mamma. Tror ni de andra hönorna och tuppen låter dem vara ifred i sin låda?
Ska jag låta äggen kläckas i redet, som är en bit upp på väggen, och sedan flytta dem,- eller flytta ägg och värphöna redan nu till lådan på golvet,- då det ju snart är dags?... 

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Kläckning i helgen
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 14:21 »
Dvärgcohiner brukar vara mycket snälla med kycklingar så det borde inte vara någon fara att låta dom gå tillsammans..

Hur långt upp från golvet har du lådan.. ?? Kycklingarna tål förvisso att trilla en bit men kan ha problem att ta sig tillbaka.. om inte alla ägg kläcks samtidigt kan du ha en ensam kyckling frysande på golvet medan mamma ruvar vidare..

Men det kan ha sina problem att flytta hönan oxå.. alla gillar det inte utan lämnar äggen på golvet och ligger i gamla redet..
Kanske kan du stänga alla reden så hon inte kan flytta upp..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Elle80

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 16:27 »