Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckning i helgen  (läst 1339 gånger)

Elle80

• Västergötland
Kläckning i helgen
« skrivet: 21 mar-12 kl 13:40 »
Skaffade ett gäng dvärgkochiner i somras, så jag är ganska nybörjare på detta med höns, men nu har en redig höna ruvat fram på 3 ägg som förhoppningsvis kläcks till helgen.
Ni som har erfarenhet av sånt här... -Vad ska jag tänka på med de små nykomligarna.- Har tänkt mig att de ska kunna bo kvar i lilla hönshuset med sin mamma, har en värmelampa, som jag tänkt ha tänd i huset tills de växt till sig lite. Tror ni det räcker om jag ställer en låda med halm till hönan och kycklingarna, eller tror ni de andra hönorna och ev. tuppen vill hoppa in till dem, Har 3 andra hönor och en tupp, och hönshuset är inte så stort, så inte så lätt att skärma av en avdelning för de små och sin mamma. Tror ni de andra hönorna och tuppen låter dem vara ifred i sin låda?
Ska jag låta äggen kläckas i redet, som är en bit upp på väggen, och sedan flytta dem,- eller flytta ägg och värphöna redan nu till lådan på golvet,- då det ju snart är dags?... 

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Kläckning i helgen
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 14:21 »
Dvärgcohiner brukar vara mycket snälla med kycklingar så det borde inte vara någon fara att låta dom gå tillsammans..

Hur långt upp från golvet har du lådan.. ?? Kycklingarna tål förvisso att trilla en bit men kan ha problem att ta sig tillbaka.. om inte alla ägg kläcks samtidigt kan du ha en ensam kyckling frysande på golvet medan mamma ruvar vidare..

Men det kan ha sina problem att flytta hönan oxå.. alla gillar det inte utan lämnar äggen på golvet och ligger i gamla redet..
Kanske kan du stänga alla reden så hon inte kan flytta upp..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Elle80

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 16:27 »
Redet är ca 30 cm upp. Så det bästa är nog att flytta ner dem, så ingen ramlar ur... Men kanske kan vänta några dagar till, de små börjar väl inte röra sig och riskera att ramla ur med en gång? Kanske kan vänta med att flytta ner dem tills första kläckts? Om jag stänger redena har inte de andra någon bra stans att lägga sina ägg. De lägger minst ett varje dag, och har ju "lärt" dem att de ska lägga dem i redena... Jag får hoppas ruv-hönan kan tänka sig att va med sina på golvet...

Sen har tuppen blivit super-ilsk den sista tiden. Attakerar oss alla i familjen så snart han får tillfälle, med fjädrarna runt halsen uppspärrade och hoppar på oss. Gärna när vi vänder ryggen till, den fegisen. Sambon har brottat ner honom ett par gånger och hållt honom nere i marken tills han blivit lugn, men han attakerar ändå nästa gång vi är där. Kan det vara för att det ligger en ruv-höna i huset som han vill skydda tro? Han är aldig där inne med henne, utan ute fritt med sina andra hönor iofs...
Slutar han inte attackera oss får vi nog ta bort honom tyvärr, för vi har två barn som inte vågar vara ute om tuppen är ute... Eller andra tips på detta?...

MittUtopia

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 17:21 »
Vår tupp blev besatt av att attackera barnen så vi valde att "lägga honom i frysen"...
När barnen blir rädda och tuppen inte slutar finns det inget att tumma på. Detta var helt nyligen.

För övrigt står jag inför samma dilemma som dig med en höna på 7 ägg i ett rede på väggen 40cm upp och kläck i helgen... Vette katten hur jag vågar göra med henne.
Tror att jag ska stå beredd och flytta ner henne med första kläckta kycklingen och rest ägg i golvredet och sen stänga av med kompostgaller i den hörnan...
Vågar inte riskera att hön lämnar äggen så nära inpå kläck...
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 19:46 »
Jag fick mina första kycklingar för ca en vecka sedan, 9 st och hon hade också sitt rede en bit upp, ca 40 cm. Funderade också på hur jag skulle göra just för risken att kycklingarna kunde ramla ner. De hade sitt rede på en gamal typ "stereobänk" så jag nätade in deras hylla som var ca. 50x100. Där bodde dom de första två dagarna, sedan var kycklingarna så busiga och mamma gick omkring så det blev för trångt. Flyttade ner dem på golvet med egen hörna avstängd med kompostgaller. Det gick bra i ca.5 dagar men idag tyckte jag att det såg trångt ut där med så jag tog bort staketet och det gick hur bra som helst att vara med de övriga 4 hönorna och 2 tuppar.
Lycka till med kläcket ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Elle80

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 08:23 »
Tack för era svar! Ska bli himla mysigt att få små bebis, jag väntar nog tills den första kläckts, och flyttar då ner dem på golvet i en låda med mamma höna, och hoppas de andra låter dem vara ifred.
Har även bestämt oss för att göra oss av med tuppen, han attackerade mig igår igen, och nu med kläckning vill man ju vara i hönshuset och följa det hela, då inte behöva vara rädd för denne dumme tupp. Även barna ska ju kunna vara med hönsen utan att vara rädda. Så idag skulle sambon ta hand om saken. Tråkigt, men känns som rätt beslut.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 11:32 »
FLYTTA INTE HÖNORNA!  Det är alltid riskabelt,  hönan kan göra allt för att komma tillbaka till sin vanliga plats.  Sätt ett galler för istället.  Ta ut hönan och  låt henne rasta en gång om dagen, ha stängt för övrigt.  När äggen börjar kläckas behöver hon inte gå ut alls,  bara om det drar ut flera dagar.
När allt är kläckt och de små börjar röra sig utanför hönan, då kan mor och barn flytta ut.  Jag föredrar en avskild plats den första veckan,  tills de små är lite snabbare   att springa undan om det skulle bli något bråk hönorna emellan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser