Det gick inte många dagar med anklycka, och hönslyckan kom helt av sig här på torpet. Pga missförstånd var ankorna lösa över natten och hunden var ute ensam och kissade av både sen kväll och tidig morgon. När jag kom upp fanns bara den ena ankan på gården. Och den var biten i gumpen.
Om det var räven eller hunden som bitit spelar mindre roll, det borde aldrig ha hänt, och hur jag ska lösa det framöver har jag inte tänkt ut än. Men ankan som finns kvar har nu sjukbostad inne i hönshuset brygghuset.
Såren är två, ett hål på var sin sida om gumpen. Ett är bara helt ytligt, i fettet, inget blod förutom att några fjädrar ryckts loss. En cm2 knappt. Det andra är knappt 4cm2, och lite djupare. Jag har tvättat med saltvatten och det ser inte ut som där blivit infektion, de läker fint båda två.
Benet upptäckte jag först efter en dag två, för han haltade inte första dagen. Idag stödjer han inte alls på det, bara när han absolut måste, t.ex. ska hoppa bort från mig. Jag har kännt på det helt uppifrån höften och ner, men inget känns trasigt eller löst, och han reagar inte med väs heller när jag vickar osv, som han gör när jag tvättar det lite större såret.
Däremot, har han stora 'vårtor' - kan det vara trampdynor, fast de sitter assymetrliskt? och den ena av dem har han ont i. Jag tänker att den kanske blivit lite 'riven' inär han blev biten, eller flydde?
Han äter, tvättar sig, dricker, pratar - men ligger mycket stilla pga benet. Somnade i mitt knä när jag var färdig med att badda ögoninflammationen och såren. Har möjligtvis lite ansträngd andning, fast inte när han sov... Nej, jag tror han andas stötigt för att han har ont eller är rädd.
Vad är 'vårtorna' för nåt? Hur kollar jag benet annars? Någon som haft hund som velat ge sig på ankor och höns? Hundgård? Fan, hela hemmet blir ett enda stort fängelse för alla inblandade, precis tvärtemot hur jag vill ha det

.
Blåanka. Det är blå anka jag har.