Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankan biten - sår på gumpen och ont i benet. (Och vårtor)  (läst 3049 gånger)

DrakenSpektakel

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Det gick inte många dagar med anklycka, och hönslyckan kom helt av sig här på torpet. Pga missförstånd var ankorna lösa över natten och hunden var ute ensam och kissade av både sen kväll och tidig morgon. När jag kom upp fanns bara den ena ankan på gården. Och den var biten i gumpen.

Om det var räven eller hunden som bitit spelar mindre roll, det borde aldrig ha hänt, och hur jag ska lösa det framöver har jag inte tänkt ut än. Men ankan som finns kvar har nu sjukbostad inne i hönshuset brygghuset.

Såren är två, ett hål på var sin sida om gumpen. Ett är bara helt ytligt, i fettet, inget blod förutom att några fjädrar ryckts loss. En cm2 knappt. Det andra är knappt 4cm2, och lite djupare. Jag har tvättat med saltvatten och det ser inte ut som där blivit infektion, de läker fint båda två.

Benet upptäckte jag först efter en dag två, för han haltade inte första dagen. Idag stödjer han inte alls på det, bara när han absolut måste, t.ex. ska hoppa bort från mig. Jag har kännt på det helt uppifrån höften och ner, men inget känns trasigt eller löst, och han reagar inte med väs heller när jag vickar osv, som han gör när jag tvättar det lite större såret.

Däremot, har han stora 'vårtor' - kan det vara trampdynor, fast de sitter assymetrliskt? och den ena av dem har han ont i. Jag tänker att den kanske blivit lite 'riven' inär han blev biten, eller flydde?

Han äter, tvättar sig, dricker, pratar - men ligger mycket stilla pga benet. Somnade i mitt knä när jag var färdig med att badda ögoninflammationen och såren. Har möjligtvis lite ansträngd andning, fast inte när han sov... Nej, jag tror han andas stötigt för att han har ont eller är rädd.

Vad är 'vårtorna' för nåt? Hur kollar jag benet annars? Någon som haft hund som velat ge sig på ankor och höns? Hundgård? Fan, hela hemmet blir ett enda stort fängelse för alla inblandade, precis tvärtemot hur jag vill ha det :(.

Blåanka. Det är blå anka jag har.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ankan biten - sår på gumpen och ont i benet. (Och vårtor)
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 15:44 »
Jag hittade inte något om det men vart sitter vårtorna? Sitter de under fötterna? Det kan bli så om de går på blött och fuktigt underlag länge...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

DrakenSpektakel

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 16:06 »
Jag hittade inte något om det men vart sitter vårtorna? Sitter de under fötterna? Det kan bli så om de går på blött och fuktigt underlag länge...

ja precis under fötterna. jag har precis hämtat ankorna, och de har bott för trångt övervintern. han har tre stycken under den foten han inte vill stödja på, och den andra 'bara' en.

kan det vara de som gör ont?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 16:25 »
På engelska heter det Bumblefoot, du kan läsa om det här nedan:

Bumblefoot is caused when a bird's feet get scuffed or cut and infection sets in. The most common cause is too hard of a living surface (such as concrete). It is very common in indoor birds with poorly-sized perches or caged rats, guinea pigs and hamsters whose cages have hard surfaces. The feet pads swell and redden, and may feel warm to the touch. In all cases, antibiotics are usually recommended. In severe cases, the "bumbles" need to be opened up and cleaned, then dressed and kept dry.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

DrakenSpektakel

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 21:12 »
Tack för länk. Mer sjukdom. Stackars fågel.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 21:19 »
Det kommer snart lösa sig. Var inte orolig :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 22:21 »
Instämmer helt med det som "Prydfjærfe" skriver. Har precis läst på om detta så det låter verkligen som"Bumblefoot".

Hade en drake förra året som fick en(1 st) stor knöl under foten på trampdynan. Denna drake hade haft en våldsam kamp med en en annan drake och hade troligtvis något sår som då blev infekterat. Han återhämtade sig dock utan behandling efter ca 2 månader och är helt frisk och läkt igen.

Men flera knölar(infektioner!?) kräver troligtvis någon form av antibiotika behandling vilket då inte är helt lätt då det verkar vara hyfsat restriktivt med legal utskrivning av antibiotikapreparat till fjäderfän i vårt land. Det finns säkert andra i detta forum som kan berätta hur det går att få tag i den typen av preparat genom beställningar via Internet från andra länder...

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 22:39 »
Instämmer helt med det som "Prydfjærfe" skriver. Har precis läst på om detta så det låter verkligen som"Bumblefoot".

Hade en drake förra året som fick en(1 st) stor knöl under foten på trampdynan. Denna drake hade haft en våldsam kamp med en en annan drake och hade troligtvis något sår som då blev infekterat. Han återhämtade sig dock utan behandling efter ca 2 månader och är helt frisk och läkt igen.

Men flera knölar(infektioner!?) kräver troligtvis någon form av antibiotika behandling vilket då inte är helt lätt då det verkar vara hyfsat restriktivt med legal utskrivning av antibiotikapreparat till fjäderfän i vårt land. Det finns säkert andra i detta forum som kan berätta hur det går att få tag i den typen av preparat genom beställningar via Internet från andra länder...
Även om veterinärer inte skriver ut antibiotika hur som helst (med all rätt) så har jag aldrig haft svårt att få antibiotika till ett djur med ett infekterat sår. Men det är klart, man måste kanske vara beredd att betala för en konsultation  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #8 skrivet: 22 mar-12 kl 22:53 »
Azoo-Lina: Du har en poäng där med att det inte bara är att beställa hur lättvindigt som helst. Vissa av er här tycks ha goda relationer med veterinärer som har sunt förnuft och förmåga att göra goda bedömningar från fall till fall. Andra har inte lyckats lika enkelt och det är nog lite som läkare resonerar när det gäller antibiotika till människor. Vissa får recept men andra personer skall ligga till grund för någon framtida resistent stam av folk som fixar alla tänkbara framtida sjukdomsproblem.

Kan tillägga att jag personligen hitintills aldrig har behövt konsultera någon veterinär men skulle det vara nödvändigt är jag beredd att lägga precis så mycket som det kostar. Många väljer yxan istället då kostnaderna för veterinär och eventuell medicin vida överstiger ankornas ekonomiska värde. Det finns säkert undantag men ni förstår säkert vad jag menar.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser