Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snickra foderram: Masonite eller plywood?  (läst 1462 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Snickra foderram: Masonite eller plywood?
« skrivet: 25 mar-12 kl 12:06 »
Jag tänkte ge mig på att snickra ett par foderramar och funderar på vad som är bästa materialet, masonite eller plywood. Finns det något annat man bör tänka på? Ytbehandling?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gideon i Roslagen

SV: Snickra foderram: Masonite eller plywood?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 15:57 »
Plywood utan tvekan!  4 millimeters räcker bra! Om du inte har för stora krav på storlek så gör så här! Spika på en bit plyfa på ena sidan av en biram så att den sidan blir  tät. Sätt en bit på den andra sidan som är 20 millimeter lägre i överkant då får du en spalt upptill på 10 milimeter där du kan fylla foder och bina kan komma in och äta. Gör inte lägre spalt än 10 millimeter för det blir svårt att fylla i fodret. Naturligtvis så kan du spika samman två ramar då får du fickan dubbelt så stor. Fyll i lite smält vax i fickan och värm utsidan med en värmepistol och fördela vaxet genom att vinkla ramen. Akta dig så att du inte bränner dig eller tänder eld på vaxet!

Du kan med fördel mata med vanligt strösocker om bina är tröga i början så lägg i en klick honung i ena ändan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser