Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket hackning är ok?  (läst 1817 gånger)

Daniela B

• Halland
Hur mycket hackning är ok?
« skrivet: 26 mar-12 kl 09:25 »
Hej!
För några veckor sedan blev en av hönorna skadad av nåt rovdjur. Vingen har läkt fint men hon haltar fortfarande (hon har fått namnet Halta Lotta). Hon har tillbringat tiden sedan dess i egen bur bredvid de andra eftersom de försökte hacka på henne (och verkligen lyckades skada henne vid ena ögat vilket också läkt nu).
När vi igår blev med tupp igen passade vi på att sätta in Halta Lotta men två av de fyra andra var på henne direkt. Hon verkar kunna smita undan bättre nu än för några veckor sedan och är bättre på att hålla undan huvudet. Tuppen verkar försöka gå emellan men de andra lyckas hela tiden komma åt henne ändå.
Den högst rankade hönan hackade lite på de andra i går kväll men jag antar att hon bara ville visa tuppen att hon är högst i rang. Hur mycket hackning kan jag tillåta på Halta Lotta? Kommer hon att kaxa till sig eller kommer de andra att fortsätta tills hon blir riktigt skadad?
Nu har jag släppt ut alla utom Halta Lotta och stängt dörren så att hon får vila under dagen.

lena70

• Gäst
SV: Hur mycket hackning är ok?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 09:13 »
Troligen lär hon inte kaxa till sig, utan blir bara mer mer nertryckt..Jag har aldrig själv testat, men andra brukar ju använda tjärspray..Ha det på Halta Lotta, och då kanske de inte vill hacka henne mer, för hon luktar och smakar äckligt..Vad tror du om den iden??

Daniela B

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 09:31 »
Hon har ju inga sår kvar. Kanske spraya lite varstans på kroppen, bara. Undrar om hon blundar om jag sprayar henne runt ögonen, det är ju där de oftast siktar så det vore bra om hon smakade illa där. Tjärspray finns på Lantmännen, eller?
En annan fundering är om jag borde tvinga ut henne i solen. Nu ligger hon intryckt under trappan och luckan är öppen men hon verkar inte sugen på mer frisk luft än så...

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 13:26 »
När det gäller tjärspray så har jag provat det på en av mina hönor som blir hackad. Hon hade blivit hackad på ena vingen så mycket så att blodet runnit nedför ena benet på henne. Jag satt undan henne i egen liten inhägnad i hönshuset och lät såret läka lite. Sedan sprayade jag såret och lite runt omkring såret med tjärspray. Därefter släppte jag ihop henne med de andra hönorna och tuppen. Till att börja med såg det ut som att dom lämnade henne ifred. Men nästa dag när jag kom ut till dem så hade dom hackat sönder henne igen, trots tjärsprayen. Jag sprayade ännu mer och satt mig där för att iakta dem. Det dröjde inte lång stund förrän dom hackade henne varhelst dom kom åt och motade bort henne från maten.

Åter igen satt jag undan henne i egen bur. Tänker att hon får bo där till såren är helt läkta och sedan ska jag prova att sätta tillbaka henne med de andra i samband med att jag köper några fler höns.

Men som sagt, min erfarenhet är att tjärspray inte alltid hjälper.

Ska tillägga att hönsen jag har består av 5 Lohman LSL och en brunspräcklig höna och en tupp av obestämd ras. Jag har inte sett att tuppen någon gång försökt skydda den hackade hönan, men han är inte ett är ännu så han är kanske för oerfaren för att förstå att det tillhör hans uppgifter i hönsbesättningen?

//Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser