Jag tycker att du ska köpa kycklingar som är könsbestämda. Det kan de ofta vara vid 2 månaders ålder. Visserligen är just silke svårare, men en erfaren uppfödare kan kanske klara det.
Vid två månader är kycklingar dessutom befjädrade och klarar sig utan extra värme om det inte är väldigt kallt.
Problemet är bara det att silkeskycklingar är så efterfrågade så att det är väldigt sällan man har några kvar att sälja när man kan könssortera dem

Och i ärlighetens namn trots att jag har haft silke i måååååånga år så kan jag inte sortera 8 veckors silkeskycklingar med tillfredsställande säkerhet.... När dom är 3-4 månader så är jag hyfsta säker men ändå blir man lurad ibland. Jag har en höna som heter LillaTuppen och som fullt vuxen kan jag inte för mitt liv begripa hur jag kunde ta fel:-[ Tur att jag har som rutin att spara minst 2 tuppar av varje ras annars hade jag suttit illa till nästa avelssäsong.
Angående tuppar och hönor så är Silkes ofta rätt OK att ha med många tuppar i gruppen. Jag har under denna vintern haft en dvärg silkesgrupp med 7 tuppar och 8 hönor. Lungt ooch fint i flocken och inga "slitna" hönor. Nu är några tuppar slaktade och jag har bara 4 tuppar kvar

Och ja jag slaktar då både jag och hundarna äter kyckling så tycker jag det är bättre att föda upp dem här hemma under goda förhållanden

än att köpa fabrikstillverkade

Jag brukar erbjuda dem som köper icke könssorterade kycklingar av mig att hjälpa dem att avliva ev tuppöverskott om dom inte kan själva.
Angående att behålla gamla hönor så är det naturligtvis upp till var och en hur man gör. Hos mig säljs/slaktas det hönor vart år men jag har också favvisar som går kvar tills dom dör/avlivas av ålder eller sjukdom. Jag har ju många höns och man får inte riktigt kompisrelation med dem alla som man gör när man bara har en mindre flock.
Ingen metod är rätt eller fel man väljer naturligtvis den som passar en själv