Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för många tuppar?  (läst 2639 gånger)

Djuptorp

• Södermanland
för många tuppar?
« skrivet: 26 mar-12 kl 13:46 »
Hej
Funderar som sagt att ha höns, om jag förstår det rätt blir det kycklingar då jag inte hittar dvärgsilkeshöns hönor....har då fått tipset att köpa ca 10 st om det är så att jag vill ha ca 4- höns och en tupp och sen göra mig av med resten....
och det är där skon klämmer.... slaktning är inte min grej, jag menar hur väljer man vilka som ska få och och vilka som ska få leva? själva nackningen - nix.
så är det svårt att bli av med dvärgsilkes tuppar?
hur många tuppar kan man ha tillsammans?
jag har läst att höns värper som bäst till de blir 4-5 år, men... de blir egentligen äldre... hur gör ni nackar ni dem efter 4-5 år?
kanske jag inte är "hönsmaterial" då jag ha svårt för det där med nackning ... jag är ju djurvän och gillar att ha djur runtomkring mig....eller är det bara jag???? :-[
tar tacksamt emot funderingar och tankar
vänligen

Djuptorp

• Södermanland
SV: för många tuppar?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 18:12 »
kom igen då... liten fundering... tack

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 18:44 »
Jag tycker att du ska köpa kycklingar som är könsbestämda.  Det kan de ofta vara vid 2 månaders ålder.  Visserligen är  just silke svårare,  men en erfaren uppfödare kan kanske klara det.
Vid två månader är kycklingar dessutom befjädrade och klarar sig utan extra värme om det inte är väldigt kallt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 19:50 »
Känns ju lite dumt att köpa 10 om du ska slakta dom bara för att ha kvar 4??

Min filosofi när det gäller tuppar är
En tupp
Aldrig två..
Tre är bra men
helst 4 då är det lugn och ro..
Iallafall hemma hos mig..

/Majsan
You want some..Come get some

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 20:23 »
TACK!
Ja precis ang det där med nackningen, det är inte så kul att köpa 10 och sen göra sig av med flera... men frågan kvar står hur 17 får man tag på unga dvärgsilkeshöns?????

de jag har kontaktat säljer bara kycklingar....

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-12 kl 20:24 »
just det ja, hur gör ni med hönor som är 4-5 år?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 26 mar-12 kl 20:43 »
just det ja, hur gör ni med hönor som är 4-5 år?

Jag låter de gå kvar så länge de vill. Oftast slutar de inte lägga ägg förrän de är runt 10 - 12 år. Om de kommer upp i den åldern. De äldsta här har blivit 14 -15 år (har just nu en höna som snart är uppe i den åldern, hon har funnits med i ca 3/4 av min egen livstid :) sista barndomshönan, när hon går bort har alla dött ut :( Har ett par tuppgubbar kvar också  ), medelåldern har väll varit ca 7 - 8 år. De enda hönor jag tagit bort har varit uttjänta värphybrider som varit runt  6 - 7år som slutat värpa och börjat roa sig med att äta upp andra värpande hönors ägg och noppa tupparnas halsfjädrar.  >:(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 21:03 »
Hej.
Du kan ju fråga dem om du kan få köpa kycklingar som är 2 månader när dom växt till sig. Det blir ju säkert ett annat pris men det kan det ju vara värt. Annars kan du kanske lämna dina slakt djur till nån som kan ta hand om det till dig om du inte klarar det. Jag gör det till en kompis som inte klarar av att avliva dem själv.
Hur man gör med avlivning angående ålder på sina höns är upp till varje hönsägare att bestämma.
Jag har själv nån som är 9år gammal. Värper inte så mycket men är en fantastik ruvare och mamma. Vissa höns brukar vara rätt slitna efter 5 år. Är det så att man vill ha kycklingar varje år och spara några av dem så blir det ju fullt till slut och då får de gammla lämna plats till de yngre.
Lite hur jag tänker men det är inte säkert det är rätt.  :)
En liten hint av vad man skall spara om man har flera att välja mellan är att välja dem som är mest rastypiska.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 21:04 »
Jag tycker att du ska köpa kycklingar som är könsbestämda.  Det kan de ofta vara vid 2 månaders ålder.  Visserligen är  just silke svårare,  men en erfaren uppfödare kan kanske klara det.
Vid två månader är kycklingar dessutom befjädrade och klarar sig utan extra värme om det inte är väldigt kallt.
Problemet är bara det att silkeskycklingar är så efterfrågade så att det är väldigt sällan man har några kvar att sälja när man kan könssortera dem  ;) Och i ärlighetens namn trots att jag har haft silke i måååååånga år så kan jag inte sortera 8 veckors silkeskycklingar med tillfredsställande säkerhet.... När dom är 3-4 månader så är jag hyfsta säker men ändå blir man lurad ibland. Jag har en höna som heter LillaTuppen och som fullt vuxen kan jag inte för mitt liv begripa hur jag kunde ta fel:-[ Tur att jag har som rutin att spara minst 2 tuppar av varje ras annars hade jag suttit illa till nästa avelssäsong.

Angående tuppar och hönor så är Silkes ofta rätt OK att ha med många tuppar i gruppen. Jag har under denna vintern haft en dvärg silkesgrupp med 7 tuppar och 8 hönor. Lungt ooch fint i flocken och inga "slitna" hönor. Nu är några tuppar slaktade och jag har bara 4 tuppar kvar  ;)

Och ja jag slaktar då både jag och hundarna äter kyckling så tycker jag det är bättre att föda upp dem här hemma under goda förhållanden  :D än att köpa fabrikstillverkade  :-X

Jag brukar erbjuda dem som köper icke könssorterade kycklingar av mig att hjälpa dem att avliva ev tuppöverskott om dom inte kan själva.

Angående att behålla gamla hönor så är det naturligtvis upp till var och en hur man gör. Hos mig säljs/slaktas det hönor vart år men jag har också favvisar som går kvar tills dom dör/avlivas av ålder eller sjukdom. Jag har ju många höns och man får inte riktigt kompisrelation med dem alla som man gör när man bara har en mindre flock.

Ingen metod är rätt eller fel man väljer naturligtvis den som passar en själv  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser