Är det nätbotten på kupan?
Jag kommer inte att ha nätbotten. Har ändrat mig ganska nyligen i just denna fråga, efter att ha läst
Constructive Beekeeping (Clarke, 1918) och
A scientific note on the lactic acid bacterial flora within the honeybee subspecies Apis mellifera (Buckfast), A. m. scutellata, A. m. mellifera, and A. m. monticola (Olofsson, Vásquez, Sammataro and Macharia, 2011).
Den förra handlar bl a om kondensering i kupan och förespråkar ett tämligen slutet system där man inte försöker ventilera ut all fukt utan istället försöker behålla vatten och värme inne i kupan. Den senare beskriver den uppsjö av mjölksyrebakterier som förekommer naturligt i stor mängd i bins magar men även i honung och pollen. Dessa bakterier producerar stora mängder organiska syror, framförallt myrsyra, ättiksyra och mjölksyra.
För mig har det alltid varit självklart att hålla mina ingrepp i mina samhällen till ett minimum, mest för att det känts rätt. Nu är jag helt övertygad om att atmosfären som uppstår naturligt i en förhållandevis sluten kupa är extremt viktig att försöka bibehålla, så ingen nätbotten och så lite ventilation som möjligt i övrigt.