Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytillskott i bigården  (läst 1715 gånger)

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
Nytillskott i bigården
« skrivet: 27 mar-12 kl 22:28 »

Top Bar Hive modell Phil Chandler men i tjockare virke samt modifierad för att även rymma LN-ramar.
Återstår att snickra tak samt behandla utsidan med linolja.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nytillskott i bigården
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 09:43 »
Är det nätbotten på kupan?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

mikso

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 10:34 »
Jag bygger också kupa enligt Chandlers beskrivning. Jag har fäst min nätbotten med excenterlås så att jag lätt ska kunna byta ut botten och på så sätt justera ventilation och isolering i botten.

Jag har också kvar att behandla utsidan av kupan. Är linolja det bästa att behandla utsidan med?

Olllle

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 17:55 »
Jag bygger också kupa enligt Chandlers beskrivning. Jag har fäst min nätbotten med excenterlås så att jag lätt ska kunna byta ut botten och på så sätt justera ventilation och isolering i botten.

Jag har också kvar att behandla utsidan av kupan. Är linolja det bästa att behandla utsidan med?

Calatan och Mikso  !

Tag tror på era kupor och har själv kikat mycket på dessa lösningar. En fråga hur kommer ni att övervintra samhället ? Kommer ni att flytta över ramarna till en isolerad kupa över vintern eller har ni tänkt att isolera från utsidan och över eller har ni tänkt att övervintra oisolerat ? Många frågor men egentligen bara en ISOLERING ja eller nej

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 19:47 »
Calatan och Mikso  !

Tag tror på era kupor och har själv kikat mycket på dessa lösningar. En fråga hur kommer ni att övervintra samhället ? Kommer ni att flytta över ramarna till en isolerad kupa över vintern eller har ni tänkt att isolera från utsidan och över eller har ni tänkt att övervintra oisolerat ? Många frågor men egentligen bara en ISOLERING ja eller nej

Mina kupor blir ganska nära den konstruktion som Michael Bush använder (eftersom det förenklar konstruktionen jämfört med biobees-kupan) och kommer nog att använda sig av samma sorts isolering. Det blir en minst 5cm tjock skiva av polystyren (frigolit, ungefär) ovanpå toppribborna. Ingen isolering i övrigt behövs, enligt Michael (jag har frågat och hoppas han har rätt). Mina kupor kommer dock inte att ha nätbotten.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 21:54 »
Calatan och Mikso  !

Min tanke är att övervintra i kupan som den är, alltså utan någon slags extraisolering. Min TBH är byggd i 45mm virke vilket nästan känns lite i överkant; godstjockleken som används i liknande kupor i norra England och norra USA verkar vara runt 25mm (enligt biobees.com och bushfarms.com).
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 22:38 av Calatan »

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 22:37 »
Är det nätbotten på kupan?

Jag kommer inte att ha nätbotten. Har ändrat mig ganska nyligen i just denna fråga, efter att ha läst Constructive Beekeeping (Clarke, 1918) och A scientific note on the lactic acid bacterial flora within the honeybee subspecies Apis mellifera (Buckfast), A. m. scutellata, A. m. mellifera, and A. m. monticola (Olofsson, Vásquez, Sammataro and Macharia, 2011).

Den förra handlar bl a om kondensering i kupan och förespråkar ett tämligen slutet system där man inte försöker ventilera ut all fukt utan istället försöker behålla vatten och värme inne i kupan. Den senare beskriver den uppsjö av mjölksyrebakterier som förekommer naturligt i stor mängd i bins magar men även i honung och pollen. Dessa bakterier producerar stora mängder organiska syror, framförallt myrsyra, ättiksyra och mjölksyra.
För mig har det alltid varit självklart att hålla mina ingrepp i mina samhällen till ett minimum, mest för att det känts rätt. Nu är jag helt övertygad om att atmosfären som uppstår naturligt i en förhållandevis sluten kupa är extremt viktig att försöka bibehålla, så ingen nätbotten och så lite ventilation som möjligt i övrigt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 28 mar-12 kl 22:58 »
Citat från: Calatan
...så ingen nätbotten och så lite ventilation som möjligt i övrigt.
Jag är inte speciellt kunnig inom detta, men jag funderade en del på det du skrev. Det är ju lite olika behov på sommaren och vintern som man behöver ta hänsyn till.

Under sommartid behöver man egentligen inte bry sig, bina reglerar klimatet i kupan helt perfekt själva, hur vi än försöker hjälpa eller stjälpa dem. Vintertid däremot saknar de möjlighet att ventilera och göra annat än att höja temperaturen där de sitter.

Det som styr bottnen på sommaren är vårt behov att inte ha något större utrymme under ramarna för då villdbygger bina där. På vintern däremot behövs ett utrymme för att få friskluft trots nedfall av döda bin och annat som annars täpper igen. En nätbotten upplever jag som en kompromiss som hjälper lite mot båda delar, men något annat system som ger max 2 cm under ramarna på sommaren och luft, kanske 10 cm, efter vinterfodret är nerdraget tror jag ger ett utmärkt klimat för bina. Rent biologiskt har inte bina riktigt det problemet i det vilda, det är inget problem för dem med vildbygge i nederkant och förmodligen har de gärna luft under sig även på sommaren. På samma sätt bör ett toppfluster på sidan fungera rätt bra som kompromiss och ersätta nätbotten, men är osäker på hur det fungerar under en lång och kall vinter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser