Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köp av Highland Cattle  (läst 3928 gånger)

columbuz

• Skåne
Köp av Highland Cattle
« skrivet: 01 apr-12 kl 23:35 »
Hej , hade behövt lite AKUT hjälp å råd ang. att jag har tänkt köpa några Highland Cattle ! Jo till själva frågan , vad bör jag tänka på inför köp ? Jag måste anmäla till jordbruksverket att ja ska ha boskap , skaffa SE nr: , föra journal över djuren , något mer ? Behöver råd rent teoretisk ! Behöver hjälp innan 2/3 kl.15 . Ja vet att ja är mer än sent ute , men hoppas på hjälp !! Tackar på förhand !!

galdur

• -
SV: Köp av Highland Cattle
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 09:44 »
Du får gärna komma och titta hur vi håller våra Highland om du vill ha lite tips! Vi finns utanför Höganäs i skåne!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 13:31 »
Du ska ha ett BVD-fri intyg på djuren av säljaren
liksom härstamningsbevisen i handen innan du far hem med djuren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 13:35 »
Många highland är inte stambokförda.....föreningen talar för att man ska göra det och i all välmening är det väl kanon men man måste inte ha härstamningsbevis på dom. Köpte sunda friska jättemysiga highland helt utan stamtavla och har sett såna som har stamtavla som är sjövilda. Prio ett är väl att dom är friska, BVD fria och trevliga! Och BVD intyget ska du ha i handen! Lycka till, highland är mysiga kossor!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-12 kl 14:31 »
Härstaminigsbevis har ju inget med stambokföring att göra.
Utan det är ju bara ett bevis för att djuret har en känd härstamning dvs uppfödaren har varit ansluten till Härstamningskontrollen.

Köparen ska ha både Kokortet och Härstamningsbeviset i handen när dom hämtar djuret självklarhet tycket jag.

Prio1 tycker jag är att livdjur har alla papper i ordning + att dom är trevliga. Och exteriört korrekta. o:)
« Senast ändrad: 02 apr-12 kl 14:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-12 kl 19:01 »
Köp hanterade, lugna, lagom tama djur från en uppfödare med highland vana, som du kan ringa och rådfråga vid behov  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser