Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag få mina ankor att ruva?  (läst 3058 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Kan jag få mina ankor att ruva?
« skrivet: 29 mar-12 kl 12:19 »
Jag har tre pekingankor, två honor och en drake. Kan jag få dem att ruva? Eller är det bara att ge upp direkt eftersom pekingankor inte ruvar?

De (honorna, alltså ;)) lägger varsitt ägg varje dag och har gjort så i 3-4 veckor. De har gjort ett fint bo av hö och bäddar ner äggen ordentligt varje morgon. Jag släpper ut dem vi 9-9.30-tiden och då har de värpt klart för dagen. Ingen av dem återvänder till sitt hus och boet förrän de går in för kvällen.

I boet har jag lagt tre kokta ankägg och två golfbollar (läste här någonstans att man kan använda golfbollar som redägg men jag vet inte om mina ankor har gått att lura). Däremot tar jag in de nya äggen varje morgon. Jag har tänkt att ankor fungerar som höns och att de lägger sig trots att de inte fått behålla alla äggen bara de har något som påminner om ägg i redet men det kanske är fel.

Ska jag låta äggen ligga kvar och hoppas på att någon av ankorna känner sig beredd att ruva? Eller är det bara att kasta bort äggen så jag ska förlita mig på kläckmaskinen? Jag skulle så gärna vilja ha naturruvade ällingar. Inbillar mig att det trots allt är bättre för de små om de har en mamma som uppfostrar dem.

Tacksam för råd
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan jag få mina ankor att ruva?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-12 kl 12:29 »
Mina pekingankor har aldrig visat tendenser till att ruva, jag plockar iofs in äggen varje dag. Men det blir ändå ganska många ägg, både gåsägg och ankägg, i det rede som de använder.

Vill man absolut ha naturruvade pekingankor, så kan man låta en myskanka ruva dem, det har jag provat, går utmärkt. Men annars blir ällingarna likadana i beteendet, vad jag kan se, om de är naturruvade eller maskinkläckta, bara de har flera syskon att växa upp med, är min erfarenhet.

Så jag skulle i ditt läge satsa på maskinen, eller göra en till separat inhägnad för ankor, och ha en grupp myskankor där, som får ruva såväl sina egna som pekingankornas ägg. Tänk bara på att det bara får vara en sorts ägg i varje rede, eftersom de har olika ruvtid. En myskanka får alltså ruva fram myskällingar och en får ruva fram pekingällingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-12 kl 12:41 »
Jag har sålt pekingankor som ruvat,men oftast är de inte så tillförlitliga,köp en myskhona och låt henne ruva istället,nästan garanti på att mysken lyckas ;D
Fjäderfän och kaniner

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 29 mar-12 kl 13:24 »
Då blir det maskinen... Man ska inte envisas och jobba mot naturen
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Ek

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 20:40 »
Jag hade en pekinganka som ruva fram 13 ällingar själv . En annan la sig i en buske den tog räven ett par dagar före kläck... Men en högst ovetenskaplig uppskattning på dom jag hade så kanske en på tio blev liggsjuka.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 29 mar-12 kl 21:56 »
Ek De som blev liggsjuka, fick de ha äggen kvar eller la de sig ändå?

Ek

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-12 kl 14:52 »
Dom fick ha äggen kvar skötte sig själva . Men det är inte säkert att dom vill ligga där du vill.. många bomöjligheter där dom själva kan välja kan kanske trigga igång dom.Men ha lite koll på åldern på äggen. Svårt kanske att lyckas men roligare när det väl funkar..

Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser