Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktiget i Covatutto????  (läst 2690 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Fuktiget i Covatutto????
« skrivet: 30 mar-12 kl 14:28 »
Jag läser här om hur ni "ökar fuktigheten", "ställer in fuktigheten".....osv i era kläckare. Jag har köpt en Covatutto 54 och hur jag än läser i bruksanvisningen ser jag ingen möjlighet att vare sig öka eller ställa in luftfuktigheten. Fyll vatten i behållaren på botten, det är det enda som står.

Har jag missat någon finess med min nya kläckare? Är det inte så noga med luftfuktigheten (luften blir troligen mättad)? Eller är min kläckare värdelös :'(?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

galdur

• -
SV: Fuktiget i Covatutto????
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 14:44 »
Jag har en Covatutto 24 och jag fyller behållaren när jag startar kläckaren. Jag har en hygrometer som ligger lös i kläckaren och den visar stadigt 37,4 grader och 54% luftfuktighet genom hela "ruvtiden". När där är hålslag på första äggen häller jag ca 25 ml vatten i botten på kläckaren och då ökar luftfuktigheten till omkring 68%! Sen poppar det kycklingar! ;D Kan tänka mig att det fungerar med din också även om den är något större!
Mitt tips är att du köper en liten kombinerad hygrometer/termometer så du kan se vilka värden du har i maskinen!
Jag är toppen nöjd med min!
Lycka till!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

starletsöt

• Det som inte dödar... härdar
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-12 kl 15:02 »
Jag har en Covatutto 20 som är 12 år gammal o still going strong. Den är halvautomatisk o man fyller på vatten i en behållare i botten var 3:je dag. Den har kläckt massor av kycklingar o jag är åxå nöjd med den, väldigt enkel :D Lycka till!
På Fredslund bor jag med min familj o katter, hundar, marsvin o höns. Stockholmstjej som hittade harmonin på landet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-12 kl 15:25 »
Jag har en som du Kanin-Eva.
Du häller vatten i avsett fack.
Kollade fukt temp nu när jag kläckte.
Fukten håller ca 60%
Temp 37.
När de började kläckas gick fuktigheten upp till 72 %.
Låt locket ligga på tills alla kycklingar är kläckta brukar ta ca 2 dygn.
Inget extra vatten behövs tilsättas.
Lycka till.
Hedemorahöns

högges521

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 17:54 »
Lycka, hur ofta fyller du i vatten i din Covatutto 54? Ska man göra det var tredje dag? Ökas luftfuktigheten automatiskt när det kläcks eller ska man hälla i ytterligare vatten för att öka luftfuktigheten?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 15:39 »
Ja ca var tredje dag blir det nog.Ser till att facket är påfyllt
dag 19 när du slutar att vända.
Enkelt lyft bara inte på locket i onödan.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

54 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser