Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur gör så här?  (läst 2433 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Vilket djur gör så här?
« skrivet: 03 apr-12 kl 13:20 »
Någon har skjutit undan sex stora tegelstenar, samt krupit under en planka som sitter ca 10 cm ovanför marken. Vilket djur kan göra det? Tänkte grävling, men kan de verkligen göra sig så platta? Jag ser inte att det är grävt någonstans, bara stenar som är flyttade, och "tillstökat" inne. Någon som kan ha en ide vad det kan vara om det inte är grävling? Behöver veta vilken sorts fälla som ska ställas ut... ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vilket djur gör så här?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 13:22 »
Jag tror det kan vara en grävling, vi hade en under grunden till vårt bibliotek (före detta gäststuga och snickarbod), det var inte någon stor öppning (på höjden) så jag tror de kan platta till sig rätt mycket.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 13:25 »
Troligtvis grävling,men även räv mård mink iller har styrka när de behöver..
är det in i hönsgårn?under hönshuset? Lägg sand vid hålet så får du spår när djuret går in-ut:-)
Fjäderfän och kaniner

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 03 apr-12 kl 13:34 »
Det är in till en av hönsgårdarna, som inte används nu som tur är, men det luktar kanske fortfarande höns? Jag hade grävling här när jag köpte huset för åtta år sedan, det hade stått tomt länge så det var ett enormt gryt under uthuset, men det åtgärdades då. Antar att någon ny har flyttat in... Jag har en fälla som jag ställer ut ikväll, och lägger ut lite sand så kanske spåren syns, för jag antar att den kommer tillbaka. Jag lägger in en bild på ev. spår, för jag har ingen aning om hur de ser ut... Tack för bra tips!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 13:46 »
Spännande mysterium!  Själv undrar jag varför det inte skulle vara grävling?  10 cm är ju en hel kyrkport!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 13:49 »
Använd en nätfälla,digivande hona ska släppas fri då de har smått nu..
Fjäderfän och kaniner

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 03 apr-12 kl 18:00 »
Spännande mysterium!  Själv undrar jag varför det inte skulle vara grävling?  10 cm är ju en hel kyrkport!
[/quote

Jag trodde nog att de var högre, har öliksom aldrig studerat någon på nära håll:)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 03 apr-12 kl 18:02 »
Använd en nätfälla,digivande hona ska släppas fri då de har smått nu..

Inte så väldigt stor ide att fånga den då...;) Är du säker på att de har fått ungar nu? Och hur ser jag isåfall att det är en hona? Går ju inte att lyfta på kjolen och kolla liksom...;)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 03 apr-12 kl 18:34 »
Jag trodde nog att de var högre, har öliksom aldrig studerat någon på nära håll:)
Det är nog kraniet som sätter gränsen, om den VILL in.  Eller ut.  Om du kan, så prova att stänga IN den över en dag, gärna även intilliggande nätter.  Det brukar inte inbjuda till återbesök.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-12 kl 18:44 »
Inte så väldigt stor ide att fånga den då...;) Är du säker på att de har fått ungar nu? Och hur ser jag isåfall att det är en hona? Går ju inte att lyfta på kjolen och kolla liksom...;)
de får ungar i feb-mars,honan får rejäla spenar:-)
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 03 apr-12 kl 20:00 »
Jag anmäler mig som alldeles frivillig att SLIPPA vända på henne för att se efter ...  :o

Annamax

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 20:14 »
Jag anmäler mig som alldeles frivillig att SLIPPA vända på henne för att se efter ...  :o

Samma här ;D Är väl bara att hoppas på att det i händelse jaktlycka visar sig vara en hona med ordentliga hängbröst så hon är lätt att identifiera;)

Få man avliva en hane då, om det nu går att säkert avgöra att det verkligen ÄR en hane?

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 21:16 »
Man får avliva både hona och hane vid skyddsjakt,men att avliva en digivande hona som lämnar ungar att svälta i boet är inget schysst. Egentligen behöver du inte avliva den alls om du fångar den,när den är i buren så lappar du hålet och sen kan du skrämma den till skogs  :)
Fjäderfän och kaniner

Annamax

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 21:58 »
Man får avliva både hona och hane vid skyddsjakt,men att avliva en digivande hona som lämnar ungar att svälta i boet är inget schysst. Egentligen behöver du inte avliva den alls om du fångar den,när den är i buren så lappar du hålet och sen kan du skrämma den till skogs  :)

Hålet är redan lappat, och skrämma till skogs torde jag kunna göra med vem som helst varje morgon när jag kommer nyvaken i morgonrock och rosa gummistövlar för att inspektera mina ägor... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser