Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta hönan som ruvar??  (läst 2464 gånger)

LillToka

• Jämtland
Flytta hönan som ruvar??
« skrivet: 03 apr-12 kl 20:00 »
Min sura höna har legat på ägg i 10 dagar idag.. :D Hon ligger i hönshuset i sitt "favoritrede". MEN... Jag har inte möjlighet att ha någon värme där inne just nu, och på nätterna är det ju minusgrader nu igen  :(  Hur gör jag?? Kan jag flytta in henne och äggen in i huset eller är risken stor att hon kliver upp då och inte vill fortsätta ruva för att jag "stört henne"?? Vattnet fryser iaf inte i hönshuset på nätterna ännu så det är ju inte lika kallt där inne som det är ute.
Hade som inte räknat med någon mer vinter nu men ack så fel jag fick!!! Optimist som man är så trodde jag de va påväg och bli vår/sommar.... :-\  Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av är jag tacksam!!
Lev ditt liv, ingen annans!!!

Lanemyr

• Småland
SV: Flytta hönan som ruvar??
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 20:05 »
Jag har ingen extra värme i mitt hönshus och fick idag min första kyckling från en höna som ruvat även i minusgrader. Och fryser inte vattnet så är det förmodligen inte minusgrader :)

bolanda8

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 20:37 »
Jag har bara flyttat hönor till nytt ställe i samband med att de fått äggen de ska ruva fram, det har fungerat och det har inte fungerat. Däremot tror jag inte att du behöver oroa dig över temperaturen, vi hade en höna som envisades med att ruva och ruva, hon kläckte kycklingar på självaste julafton och det gick strålande!

LillToka

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 10:33 »
Tack för svaren! Jag låter både höna och ägg ligga kvar och hoppas på det bästa  ;)

allvetarn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 10:41 »
Förra gången min brahmahöna ruvade flyttade jag henne, tror det va dag 20 ungefär. Det var inga problem. Hon låg lika snällt kvar. :)
Brevduvor, höns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 11:08 »
Alla höns är inte lika toleranta som Brahma.  Och DvärgKochin.  Och i detta fallet är det ju helt onödigt att ta risken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-12 kl 11:54 »
Det jag missat var att det blev kallt underifrån. Så det kan man tänka på. lägg något som isolerar under vad du nu har i bona om du tror det är för dåligt. Burrar hon ner äggen till underlaget och det snor värmen kan det behövas. Är det gott om spån eller hö under blir det inga problem.

Min barndoms tant Karin sa att dom hade surhönorna i en stekpanna breve spisn. Men de va då de.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

LillToka

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-12 kl 12:29 »
Det jag missat var att det blev kallt underifrån. Så det kan man tänka på. lägg något som isolerar under vad du nu har i bona om du tror det är för dåligt. Burrar hon ner äggen till underlaget och det snor värmen kan det behövas. Är det gott om spån eller hö under blir det inga problem.

Min barndoms tant Karin sa att dom hade surhönorna i en stekpanna breve spisn. Men de va då de.

Jag har ganska mycket hö men hon burrar ju ändå ner sig men inte enda till botten som det ser ut, men får fylla på med lite till för säkerhets skull  :)
Haha!!!  ;D Det skulle nog se lite roligt ut om man idag hade en stekpanna med en "suris" och hennes ägg bredvid spisen i köket. Haha..

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-12 kl 14:16 »
Hej. Vad roligt! Kan bara saga grattis. Lita du på hönan att hon vet/har instingten klar... problemet jag har att det är fler som vill ha samma rede! Så då har man ingen koll /svårare att veta, så när jag har en surhöna, så flyttar jag henne till en transportbur, där hon får ligga ifred, hon kan röra sig och får mat o vatten i burkoppar som jag hänger på gallret! Det fungerar för mig...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LillToka

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-12 kl 15:08 »
Tackar tackar!! :) Min sura höna som ligger just nu är det inga problem med att känna igen, det finns bara två som ser ut så. Och hon verkar ha talat om de andra att det är hennes "hem"  :D Ingen annan får komma i närheten av varken redet eller henne, Inte ens när hon är upp och äter o dricker. Hon ruvade fram 8 kycklingar av 9 ägg förra sommaren och nu i år är åter först med att lägga sig och sura så hon vet nog vad hon gör/ska göra  :)  Hoppas jag  :o  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser