Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska vi skaffa får?  (läst 1972 gånger)

asta

Ska vi skaffa får?
« skrivet: 01 nov-06 kl 16:04 »
Vi har mer betesmark än vi har betesdjur och skulle behöva några landskapsvårdare. Kor tycker jag är för stora (vi har hästar), men får är ju helt ok. Vi har lånat en mindre besättning gutefår över en sommar, men har lite funderingar:

Vi har 5 hektar bete, ängsmark och bara två hästar. Om man har får i sam- eller växelbete med hästarna hur många får skulle man då behöva för att hålla markerna lagomt avbetade? Skulle det vara ett dåligt år har grannarna minst lika mycket ängsmark som oss och de vill gärna ha sin mark avbetad också.

Vintertid hade vi tänkt att låta alla djuren gå nära stallområdet. Fåren vill vi inte ha i stallet utan bygga ett vindskydd/hus åt så att de kan gå in och ut som de vill. Hur stor bör vinterhagen vara för fåren? Och ungefär hur mycket hö+foder äter ett får per dag?

Våra marker som vi helst vill ha får-betade ligger långt från stallområdet. Eftersom jag rider mina hästar vill jag hellre använda markerna nära stallet åt dem. Till de bortersta hagarna kan det vara svårt att köra bil+transport. Finns det andra sätt att förflytta fåren? (har ingen traktor)

Om de har gott om bete och ett elstaket med flera trådar - är risken då ändå stor att de rymmer? Har tänkt ha dem korthåriga om somrarna. Vinterhagen tänkte vi hägna med fårnät plus ett elband överst.

Hur funkar det med sambete med hästar. Finns det risk att en bagge skulle ge sig på en häst?

Och slutligen: Om vi hade skaffat får vad skulle vi då välja att göra med dem? Skulle man skaffa ett antal billiga blandrastackor som kunde vårda betet tills de dog av hög ålder eller skulle man skaffa tackor + bagge med genbanksintyg och ha lamm som man sedan sålde? Går det lätt att sälja lammen om hösten?

Falin

• -
Re:Ska vi skaffa får?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-06 kl 16:24 »
Det finns många här som vet mycket, mycket mer om får än mig, så jag tar de frågor jag tycker jag kan svara på.  ;)

Våra får går enbart på elstaket, jag har helt enkelt satt dit en extra tråd längst ner på hästarnas staket. (Totalt 3 trådar) Jag har funderat på att ha hästarna och fåren ihop, men är orolig för att ponnyn skulle ge sig på någon av dem. Hon dödade en kanadagås i somras....  :o Däremot tror jag inte baggen skulle ge sig på hästarna.

Jag har valt en liten flock med bagge, nu till en början, för att se hur mycket arbete det blir med lamningarna, och hur allt funkar rent praktiskt. Och för att sambon inte vill ha djur som inte producerar något eller förökar sig.  ;D Tanken finns att ev. så småningom få en del att lamma i dec/jan och sälja lammen till slakt vid påsk då det är som bäst betalt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-06 kl 16:26 »
Skulle man skaffa ett antal billiga blandrastackor som kunde vårda betet tills de dog av hög ålder eller skulle man skaffa tackor + bagge med genbanksintyg och ha lamm som man sedan sålde? Går det lätt att sälja lammen om hösten?

Absolut enklast är det första alternativet  ;D

Om lamm har du en tråd här
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=20;action=display;threadid=12885

Falins ide är utmärkt men gäller inte Allmogefåren  :P jag tror mig veta att hon inte har såna  :)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 16:30 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 01 nov-06 kl 18:43 »
Tyvärr är det väl alltid så att folk vill köpa får på våren... i april maj...

Men de flesta har ju som mest får innan slakt på hösten
sedan blir man iallmänhet tvungen att slakta de djur man inte har plats och foder år om man inte hittar köpare...
Man spar ju då sina bästa avelsdjur...

Så fuderar du på får ... köp på hösten... då är ju oftast prisserna som lägst..

Gäller ju tyvärr alla djur även kor.. och grisar..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

attefocratte

« Svar #4 skrivet: 05 nov-06 kl 10:55 »
Hästar och får passar bra att växel- eller sambeta med. Vi praktiserar växelbete då den ena hästen gillar att jaga får.......................(buse!) Om man skall uppnå önskad effekt på parasiterna så måste djuren beta hagarna växelvis (hästar - får- hästar etc) med någon vecka mellan bytena beroende på tillväxten.
Fåren går bra att förflytta med "hunden hink" före och gärna en person bakom om inte skocken är för stor. Hinken kan innehålla pellets eller annat (får)godis.
Våra baggar går snällt i grimma eftersom dom får lära sig det från början.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser