Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar och höns tillsammans?  (läst 6139 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Vaktlar och höns tillsammans?
« skrivet: 05 apr-12 kl 17:50 »
Trivs vaktlar och höns tillsammans?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Jennim

• Västmanland
SV: Vaktlar och höns tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 18:20 »
Jag hade mina i samma utrymme men vaktlarna i egen bur. Vid städning släppte vaktlarna på golvet med höns och tänkte att det är roligt för dom springa runt lite. 2 timmar senare när kom tillbaka hade hönsen ätit upp en vaktel  :-X usch va dåligt samvete fick efter det.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 08:11 »
Planera alltid för egen bur till vaktlarna.

Vaktlar går för visso väldigt bra att hålla ihop med vissa dvärghöns (egen erfarenhet  :D )men det kan lika gärna sluta med sönderhackade och genom stressade vaktlar (också egen erfarenhet  :-X :( )

Det är en väldigt stor skillnad på hur  olika höns beter sig mot vaktlar.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 10:15 »
Tack!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 10:34 »
Jag har haft både kinesiska vaktlar och japanska vaktlar ihop med mina mesar, holländska dvärghöns, chabo och seramor.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ninan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 14:52 »
Såg denna tråd först nu. Kanske sent för trådskaparen men om fler har samma fundering så kan ju jag bidra med min erfarenhet.

Jag tycker mina vaktlar blir lugnare av att gå med hönsen. Inte lika flaxiga som de annars kan vara i större utrymmen och ja, helt enkelt lugnare. Hönsen styr å ställer lite med dem, de får rätta sig efter hönsen, men inte mer än att de liksom är lägst i rang. Inte mobbing.

Så är det hos mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser