Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver man måla Apideor?  (läst 1483 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Behöver man måla Apideor?
« skrivet: 06 apr-12 kl 10:13 »
Behöver man måla apideor eller klarar sig deras bruna frigolit utan färg?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Behöver man måla Apideor?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 11:05 »
Jag köpte 5 st Apideor och de påstod att de inte behövde behandlas, de exponeras inte för solljuset på samma sätt och behandlas inte som övrigt kupmaterial.
De jag jobbat med i trä är bra oljade på utsidan med linolja/terpentin dvs ungefär samma blandning man har till ramen för spärrgallret.
Nu har jag gett upp Apidean och använder 3-ramars lådor för både friparning och IWF. Det fungerar precis lika bra. Jag har skänkt bort mina Apideor.
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 13:58 av Sten-Åke Lindell »

olof

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 13:40 »
Jag tycker det är svårt att fylla mina parningssamhällen med vanliga ramar tidigt på säsongen pga brist på bin och utbyggda ramar. Hur tidigt lyckas du få igång dina treramars?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 13:57 »
Jag hoppas på väder som förra året och har gett mina lite foder nu. Sedan blir det inte drottningodling förän kring midsommar och då finns det så det räcker.

olof

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 14:06 »
Jo från mitten av juni så låter jag dem para sig från mina vanliga frigolitkupor, då finns det bin och de håller värmen i vanlig låda.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 14:37 »
Dom har lite mer densitet i frigoliten , men jag kan konstaterar efter en säsong där de har laddats flera gånger att locket börjar blekna.

Har även köpt några begagnade som skulle förmodligen sett fräschare ut om de hade fått lite färg i början av sitt liv.

Alla mina apadior kommer jag att måla med en enkel latexfärg typ ÖB s universal färg , dom har nyss bytt leverantör och jag han köpa några billiga burkar för 66kr , skulle köpa fler fast då hade de skickat iväg all gammal färg.

Har även sett att vissa målar dörren i olika färger

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser