Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Hönsen äter upp äggen!  (läst 21095 gånger)

Ingrid68

• -
Hjälp! Hönsen äter upp äggen!
« skrivet: 13 apr-12 kl 08:38 »
Som rubriken lyder. Mina hedemoror äter ägg för glatta livet. Vad ska jag göra? Är det bara att ta bort allihop och börja om? Vem som börjat allra först vet jag inte riktigt faktiskt men nu kalasar alla höns på alla ägg som råkar värpas. Utom en stackare som har bestämt sig för att ruva. Henne har vi flyttat till en egen bur där hon får ligga i fred. Tidigare gånger hon ruvat har hon legat kvar i hönshuset tills äggen kläckts men nu har hon inte fått behålla många ägg så nu bor hon i en bur i hönshuset och verkar nöjd med det. Otroligt trist och ledsamt.
Varför börjar de över huvudtaget? Är det en brist eller tristess eller bara ... otur?
Och som sagt: Är det bara att ta bort dom och börja om? Nu har vi satt in ett försvinningsrede men än så länge ratar hönsen det och lägger äggen på golvet i ren protest. Men jag tänkte ge det några dagar och se om de ger upp och kryper in i redet. Men frågan är om de slutar eller om de fortsätter när de får tillgång till ägg igen.
Och vi har aldrig gett dem äggskal eller råa ägg. När kycklingarna varit under en vecka har hönorna och kycklingarna fått kokt ägg men det kan väl knappast vara orsaken till att de börjar?!
Vi har haft väldig turbulens i vår. Vi hade tre tuppar. De två yngre gaddade ihop sig mot den äldre som gick hädan tyvärr. Den som då tog över accepterades inte riktigt av de 2 högsta hönsen. De var inte direkt elaka mot honom. De  bara ... struntade i honom liksom! Nu får han dock para sig med dem båda utan att de skriker så man tror räven kommer allra minst. Men kan sån turbelens i flockan framkalla äggätande?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Hjälp! Hönsen äter upp äggen!
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 08:42 »
Äggskalet kanske är för tunna !
du kan ju kanske ge dem ett plast ägg har läst någon stans att det ska fungera !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 08:46 »
Turbulensen har förmodligen gjort att några ägg har gått sönder av olycksfall och sedan har någon höna fått smak på ägg och de andra hänger på. Att äta upp trasiga ägg ligger i hönans natur att göra sönder ägg för att äta upp dem är något helt annat. Det finns stor chans att det bara är någon enstaka höna som gör sönder äggen och tar du brt henne så försvinner problemet.

Du kan göra ett test genom att rulla ut ägg på golvet och se vilken höna som springer fram först och hackar. Ta bort henne ur gruppen och testa igen och igen tills alla som vill picka på ägget är borta ur flocken. Vissa hönor kommer att rusa fram och titta men inte göra en anstas att göra sönder äggen. De hönorna äter förmodligen bara trasiga ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ingrid68

• -
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 08:54 »
Azoo-Lina: Tack för tipset. Jag har provat att göra som du skrev och rullade då ut ett plastägg på golvet. ALLA, höns och tuppar, sprang dit och pickade som galningar. Jag ska kanske studera dem igen och se vilken som inte ger upp i första taget och vilken som går därifrån först.
Jag har sett tuppen med huvudet i redet och jag har sett tre olika hönor som gått in efter en värpande höna och förmodligen då ätit för glatta livet.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 11:21 »
Du kan testa att göra ett "päckel ägg"..

Blås ur allt ur ett ägg (litet hål i varje ände..)
Och fyll det med tex tabasco eller stark senap...

Med tanke på hur många som verkar pigga på att äta ägg.. kanske du bör göra några stycken..

Rulla ett av dessa ägg och se om det inte smakar så illa att de inte vill testa igen..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 15:11 »
Du har fått bra tipps här och det finns flera trådar i ämnet.

Tänkte tillägga att du nog ska rulla ut ett riktigt ägg oxå för att hitta de verkliga förövarna, tror så man ser vem det är som tar sönder ägget. Man får offra några ägg så man får fast förövarna. Någon pickar sönder flera hjälper till att äta  ;)

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 15:50 »
Kanske ett försvinningsrede är lösningen för då rullar ju äggen ner i en låda dit hönorna inte kommer åt direkt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 16:07 »
kan dom ha kalkbrist???
Bra om dom får snäckskal, men det kanske dom får?
Vi ger alltid, oxå tillbaka äggskalen till hönsen... vi har alldrig haft problem med att dom äter sina egna ägg i redena.
Får dom va ute? du skrev tristess.. har dom för lite yta? för få reden?
Håller tummarna för att dom ska sluta käka ägg å det snaraste.... men mitt tipps är kalk..alltså snäckskal.. och ägg skal....sen kanske du får va lite påhittig... hänga upp godsaker som dom kan picka på,typ morötter eller så, så dom har annat att göra om du inte har möhlighet att ha dom ute?
Vi trodde förra sommaren att vi fått ett liknande problem.. men det visade sig att det va en skatjävel som flög in och smorde kråset...det löste vi med att hänga upp ett illgrönt skitfult myggdrapperi in till hönsgårde,Hönsen och kalkonerna,ankorna och grisen har inget problem att gå igenom det... men skatfan e för feg :-) så nu är alla ägg hela igen :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 16:33 »
jag har samma problem här :(
Det har hänt förr med o då har det räckt att jag gett dom lite roliga saker att äta, pumpa, vitkålshuvud, morötter, torkade nässlor osv. så har de glömt bort äggen.
Men nu har det gått till överdrift o från 30 hönor fick jag inga ägg :o
Så nu blev det utsortering. Jag rullar ut ett ägg o så får den/de hönor som nappar på det flytta. (Tillsvidare antar att det få bli gyttorpsvaccinet sen)
Trodde jag fått tag i alla, 6st än så länge, men idag när jag kom ner stod en höna o snaskade ägg :(
Då har de ändå haft luckan öppen hela dagen plus fullt med mat o snäckskal.
I de svartaste stunder funderar jag på o göra av med hela flocken o kläcka fram nya, men när jag la en höna på 6 ägg nyligen blev det bara 1 kyckling o resten av äggen var obefruktade.. Har bara en tuppe kvar så det får bli nyköp snart.

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 22:44 »
Citera
Blås ur allt ur ett ägg (litet hål i varje ände..)
Och fyll det med tex tabasco eller stark senap...

Tabasco funkar nog inte avskräckande, hönsen och andra fåglar känner inte av chilipeppar.

Nina K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 23:49 »
När de börjar äta ägg och fortsätter en tid så är det kört. Har haft sådana och betendet fasnar och går knapt att bryta. Ett sätt är att göra försvinningsrede och hoppas att en tid med sådana kan bryta mönstred. Vi hade en jättefin grupp förra året som vi kalla silver (svarta med silver tecking på bröst och vingar) som la jättefina röda ägg men någon i gruppen börja ha sönder äggen och hela gruppen deltog i ätandet. Blev tvungna att ta bort alla då alla hade samma betende. Då mina reden är avlånha lådor med fack som de hoppar ner och värper i så fanns inte möjligheten att göra om dem till försvinningsrede. Och nya hade jag inte tid eller pengar att bygga. Var inne på en ide hur man kan göra en försvinningsrede av ett befintligt rede med ingång famifrån. Iden var att såga till två skivor en som redesgolvet - äggbredd den andra 1/4 av redesgolvet.  Två klossar i framkant och två lossar bakkant som är lägre som ger lutning bakåt. 1/4 skiva plaseras längst in med klossar mot bakvägg som gör en lutning mot framsidan. Svårt att skriva beskrivning men rita en bild på hur det var tänkt. Man får nog justera klossarna för att ägget ska komma i rullning och passa genom hål och utrymme. Någon annan kanske vill spinna vidare på iden.  ;) och se om det funkar.

Ingrid68

• -
« Svar #11 skrivet: 14 apr-12 kl 08:38 »
Tack för alla tips och tankar. Jag svarar kollektivt.
Ja de har fri tillgång till snäckskal. Tyvärr har de inte tillgång till utevistelse under vintern. Däremot har de fått vara ute i stallet ibland när jag har haft för dåligt samvete. Därav tänkte jag tristess. Nu har ju snön och tjälen försvunnit så nu har de varit ute under påsken. Vi har inte hunnit bygga hönsgård än och tidigare i vintras vandrade de så himla långt bort när det var dåligt med mat ute så vi tordas inte ha de ute längre. De får förståss matrester och så från oss. Sen brukar de få böset från hästarna och fårens hö samt torkade nässlor. Men det har varit en tanke under vintern hur man ska kunna tillgodose behovet när de inte själva kan leta.
Och när man nu släpper ut dem igen så förstår man ju att det borde vara något de saknar under vintern. Det här sprättandet och pickandet på allt möjligt och omöjligt.
 Vi har 11 höns, 5 kycklingar och 2 vuxna tuppar (alltså 18 individer) på 3*5 m. Vad tror ni om det? Sandbad och 4 reden som har räckt innan. De lägger ändå äggen i samma rede allihop.
Andra fåglar är det inte. Hönshuset är nämligen så gott som hermetiskt tillslutet så länge inte dörren är öppen och detta började innan vi började släppa ut dem igen för säsongen.

Toki

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-12 kl 09:28 »
Har också råkat ut för äggätare en gång,men det gick faktist att få dom att sluta.
jag köpte redägg i plast(från Granngården) och la i redena och även på golvet ...sen lät jag dom ligga,men fösökte att
gå ut till hönsen ofta för att hinna med att plocka deras egna ägg.
Hönorna tröttnade tillslut på att försöka picka hål på plastäggen och vi kunde plocka ägg som vanligt  :D

JQHANNES

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 26 jun-12 kl 12:55 »
Har precis samma problem :(
Vet vilka hönor det är, 2 stycken, kom på den ena då den kom ut med hela näbben full av äggula..
Så här såg det ut för några dagar sen..

Någon höna har ätit / bitit av kartongen och ätit upp äggen som den kom åt... inte kul alls.
Har lagt ut pingisbollar i redena.. får se hur det går.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 27 jun-12 kl 11:44 »
Nu har det gått för långt  >:D >:D >:D >:D  :'( :'( :'(
Någon förbannad höna har brutit sig in hos en ruvande höna och ätit upp två befruktade ägg!! Bara ett tomt äggskal med blod inuti låg kvar :(

Torry

« Svar #15 skrivet: 27 jun-12 kl 19:36 »
Är du säker på att det är nån av hönorna? Låter mer som en råtta som varit i farten.
//Torry

JQHANNES

• Gotland
« Svar #16 skrivet: 01 jul-12 kl 20:40 »
Jag har sett hönorna äta ägg, så jag vet att de gör det. Men har även haft råtta/råttor på besök som tagit kycklingar, så det kan vara dem som ätit upp kartongen... men katten tog in en stor råtta här om dagen - hoppas det var den!

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser