Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål och tillagning?  (läst 5125 gånger)

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
Kirskål och tillagning?
« skrivet: 18 apr-12 kl 07:53 »
hej! Här har vi fullt av kirskål på gården. Getterna älskar att äta det, men jag skulle tycka det var roligt om vi också kan ha nytta av det.Tips om tillagning och bra recept uppskattas! Mvh Vendela
Grangården

Mata

• Södermanland
SV: Kirskål och tillagning?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 06:52 »
Finns nog sådan tråd redan, men i alla fall, använd som kål i matlagningen alltså soppa, i grytor, pajer... Vad helst. Rå i en sallad, kanske med riven morot och annat t e x med en dressing till. Eller enkelt lätt kokt med smör och salt.

Rutagården1885

• -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 11:57 »
hej! Här har vi fullt av kirskål på gården. Getterna älskar att äta det, men jag skulle tycka det var roligt om vi också kan ha nytta av det.Tips om tillagning och bra recept uppskattas! Mvh Vendela

Gör på typ samma sätt som när du äter spenat.

Stuvat, i paj, i pastasåser, i bröd osv. Men ta inte dom äldsta bladen utan kö små lite mer späda blad. Dom äldre kan bli lite mer svårtuggade :)
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 14:39 »
Jag brukar skiva kokt potatis göra en stuvning med kirskål och hälla över sist riven ost och gratinera i ugnen
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 14:45 »
super gott att bara fräsa med lite hackad vitlök, och ha till maten, blir krispigt liksom  ;D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 apr-12 kl 14:49 »
Jag äter den hels rå som grönsallad.

Grangården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 10:44 »
 ;D härligt att det var så enkelt! tack. Mums vad härligt det ska bli. Nu ut i majsolen och skörda kirskål, nässlor och vinbärsblad: Allt gott till er
Grangården

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 maj-12 kl 12:51 »
Både kirskål och nässlor är fantastiskt goda att fritera i olja, de friterade bladen är dessutom väldigt vackra att dekorera maträtter med. Man kan också vräka i sig hutlösa mängder som chips:-) då gärna med lite salt på.

Jag brukar koka som potatis o purjo-soppa, fast med kirskål i stället för purjo. Lite buljong, lite vitpeppar o salt, lite grädde. Mumms och mycket hemtrevligt:-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #8 skrivet: 16 maj-12 kl 17:47 »
;D härligt att det var så enkelt! tack. Mums vad härligt det ska bli. Nu ut i majsolen och skörda kirskål, nässlor och vinbärsblad: Allt gott till er

Gör du något spännande av vinbärsbladen? Något annat än te?
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Grangården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-12 kl 17:25 »
 :) Vinbärsbladen är t o m nyttigare än bären. Som salladsgrund har jag kirskål och vinbärsblad. Vinbärsblad så här tidigt på året är jättegott. Ska även prova att frysa in i år, får se om det går.
Grangården

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 maj-12 kl 12:56 »
Kirkålen gör sig riktigt fint i paj. Gärna med lite djur i också!  ;D

kurt

« Svar #11 skrivet: 20 maj-12 kl 14:07 »
Borde gå att fermentera som kål

slöjdfanny

• solidaritet för alltid
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-12 kl 22:24 »
Pesto!

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser