Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kris i leden!  (läst 2023 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
kris i leden!
« skrivet: 18 apr-12 kl 23:50 »
Ledar tuppen trilla av pinn...
Nu har jag inte många kvar :'( Det har varit många turer i min hönsgård det senaste året, inte ordning på nått...
Nu har jag bara ungtuppen och han har inte börjat gala ens, av rasen orpington, något mesigare får man leta efter ::)
Tittar ledar hönan på honom springer han och gömmer sig, men i dag verkade det som att det tändes ett ljus ändå, men nu slås han nått vansinnigt med lägt rankade hönan.
Inte lite gruff utan regelrätta slagsmål :o
Det var blod överallt, de hoppade o sparkade pickade och bet! Länge, så vilade de upp sig och fortsatte, han tittar inte ens på de andra damer o kollar att de är utom fara.
Ska det vara så?
Fortfarande springer han och gömmer sig när de andra tittar på honom...

Suck och stöööön!
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Fridur

• Halland
SV: kris i leden!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 23:58 »
Det var blod överallt, de hoppade o sparkade pickade och bet!

Ja alltså, för att de bitit varandra i kammen, ingen allvarlig skada...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 08:18 »
Slåss de inomhus eller utomhus eller på båda platserna?

Fridur

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 08:23 »
ute, inne är de bara när de sover. Just nu är det lugnt, när de är i rastgården... Tuppen har lärt sig sova på pinne nu i dagarna, men kikki som hans slåss med sover på golvet, fast jag försöker sätta upp henne. om det kan ha någon bet? De sov tillsammans på golvet förut.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 08:30 »
Belysningen kan nämligen ställa till det. De ser ju inte ljus som vi så det var därför jag undrade. Men är de ute så är det ju inte det som är problemet. Troligtvis så är det väl för att de tycker att han är en skitunge  ;) När han blir en vacker karl så kanske de släpper till.
Min spontana tanke är att ha honom i en separat bur i själva hönshuset en tid så att han får växa till sig ifred men det finns säkert andra här som vet bättre hur man ska göra.

Hoppas det löser sig

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-12 kl 08:33 »
Det kan ju vara så att ungtuppen nu insett att det är dags att växa upp. Han vill klättra i rangskalan och ger sig på den som är närmast över honom. Han måste besegra henne innan han kan klättra vidare. Hönan betraktar honom som kyckling och vill inte låta honom stiga över henne i rang. Antagligen fortsätter det tills hon accepterar sig besegrad.
« Senast ändrad: 19 apr-12 kl 10:16 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fridur

• Halland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-12 kl 08:36 »
Jo dom tycker nog att han är fasligt fnoskig ;D Han är ju en tönt, helt nervös stackarn inte som mina andra orpingtonar.
Men han är ju född i början på oktober, är de väldigt sena i utv, denna ras? Han har bott här sen i januari tror jag...

Fridur

• Halland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-12 kl 08:38 »
Det kan ju vara så att ungtuppen nu insett att det är dags att växa upp. Han till klättra i rangskalan och ger sig på den som är närmast över honom. Han måste besegra henne innan han kan klättra vidare. Hönan betraktar honom som kyckling och vill inte låta honom stiga över henne i rang. Antagligen fortsätter det tills hon accepterar sig besegrad.

Jo det var min tanke ochså, men att det ska vara så våldsamt! Brukar de vara så? Och hur skall det bli med Sussi? hon är ju ond ;)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 19 apr-12 kl 12:08 »
Jo dom tycker nog att han är fasligt fnoskig ;D Han är ju en tönt, helt nervös stackarn inte som mina andra orpingtonar.
Men han är ju född i början på oktober, är de väldigt sena i utv, denna ras? Han har bott här sen i januari tror jag...

Orpington tar ett tag på sig att växa upp.
Står att det tar upp till 8 månader innan hönorna börjar värpa och det stämmer ganska bra på mina.
Med lite tur blir det tupp av honom med :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Fridur

• Halland
tupp som mobbar
« Svar #9 skrivet: 14 maj-12 kl 00:51 »
Fortfarande ingen ordning på slagsmålen, jag vet inte vad jag skall göra... :(
Tuppen är inte trevlig mot en av hönorna de har slagits något fruktansvärt, och till slut så gav hon sig, men då är han på henne hela tiden i stället. Han låter henne inte vara ifred alls, så nu har hon tröttnat igen och de slåss som förut.

Vad skall jag göra?
Han bryr sig inte om de andra hönorna om de inte är för att springa och gömma sig då  ::)
Jag har letat länge efter en tupp med hans färger, så jag vill inte ta bort han, om det går att lösa...

Tips?

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 maj-12 kl 23:22 »
Kan bara hålla med Neinor.
Han är bara barnet än och tror sig kanske vara något han inte är än.
Hans tid kommer då hönorna vill ha hans kärlek 8)  Precis som oss människor  :-X

Viopet

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 maj-12 kl 05:51 »
Du kan inte ha honom separat en tid tills han vuxit till sej lite? Förstår att du tycker det är jobbigt med alla slagsmålen men om du släpper ihop dem när han är lite större och mognare så borde ju hönsen "ge sej" lite fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser