Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus - snabbt och billigt  (läst 18720 gånger)

Vitis

• Skåne
Växthus - snabbt och billigt
« skrivet: 03 jun-06 kl 14:03 »
Tänkte dela med mig lite av mitt senste bygge.

Jag har äntligen färdigställt mitt stora växthus som skall inhysa sommarens tomater. Det är 9,6x4,3 meter (41 m2) och kommer att rymma ett 100-tal plantor, emst tomater men också en del physalis, chili, paprika och annat smått och gott.

Stommen är byggd av 45x45 reglar och vinkelbeslag och klätt med "byggplast".

Växthus 1

Växthus 2

Växthus 3

Vi började flytta in tomaterna igårkväll, ca 30 hann vi med och nu ska det bara växa till sig lite. Mer bilder kommer efterhand som det fylls på.

Mitt lilla växthus (15m2), prototypen, som blev klart för ca 1 månad sen ser ut så här.

Lilla växthuset

rosita51

• Skåne
Re:Växthus - snabbt och billigt
« Svar #1 skrivet: 03 jun-06 kl 16:19 »
Verkligen snitsigt Vitis! Precis vad jag skulle önska mig! Fast hos mig räcker det med 12 m2. Hur har du gjort med dörren? Hur mycket har ditt lilla växthus kostat i materiel?
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 jun-06 kl 17:01 »
Jag har inte riktigt vågat räkna ihop allt men lite kortfattat :

800:-   Reglar till stomme
600:-   Balkar till sockel
500:-   Övrigt virke

600:-   Betongplintar

600:-   Plastfolie

1200:- Beslag, skruv, häftklammer m.m.

1200:- Automatiska fönsteröppnare, 8 st

Summa : 5500:-

Jag har säkert glömt några saker men strax under 6000:- inkl. allt skulle jag tippa på. Ca 150:- per m2 mao.

Det lilla gick nog på ca hälften totalt, dvs. 300:- per m2.

Dörren är gjord som en ram av läkt (38x24mm) och så är det spänt plast runt som när man slår in ett paket. Den sitter med gångjärn i ena kanten och har en enkel hasp av trä.

Nu ska jag ut och plantera lite mer så kommer det fler bilder senare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jun-06 kl 17:15 »
Vad är det för plastfolie?

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 03 jun-06 kl 19:17 »
Bra bra!!  :)

Mer sånt här :)
Så slipper alla uppfinna hjulet igen.
/Attis

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 04 jun-06 kl 00:14 »
Vad är det för plastfolie?

Ja du, jag kallar den "byggfolie" eller "byggplast". Vet inte vad det heter egentligen, diffussionsspärr, ångspärr, sån man sveper runt isoleringen när man bygger hus.

0,2 mm tjock, 25x2,7m på en rulle.

Nu är det nästan fullt där ute !!! Tog bara två dar att fylla hela härligheten. Har planterat tomater i gamla jordsäckar jag hade liggande (fjällans ide : +++) så jag slapp köpa hinkar för ytterligare några tusen idag.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jun-06 kl 08:28 »
Praktiskt att plantera direkt i jordsäckarna, mindre jobb och mindre pengar och efter skörden häller man bara ut jorden där den behövs! Hur många tomatplantor har du i en säck?
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jun-06 kl 01:09 »
Säckarna innehåller inte sitt orginalinnehåll, jag hade bara sparat dem i "bra å ha" högen. Dom står upprätt och är fyllda med en blandning av kogödsel, hästgödsel, hönsskit och Algomin ... hoppas det växer.

Alltså en planta per säck och ca 25 liter jordblandning per säck.

Men visst, den begagnade jorden kommer att fylla på mina land när den är använd i växthuset.

rosita51

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 jun-06 kl 08:55 »
Det där med tomatplantor i säckar har jag sett i en handelsträdgård.
Man hade bara gjort ett kryss mitt på en 50-liters säck proffsjord och satt en planta där.
Säckarna låg alltså platt på marken i växthuset.
Det måste väl funnits ett dräneringshål per säck också.

I botten måste man ha massor med små dräneringshål och dessutom räcker en 50-liters säck till 3 plantor. :)
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 jun-06 kl 14:43 »
3 plantor i en liggande säck är nog ganska lagom. Jag hade dock massa tomma säckar och en stor hög med hästgödsel som jag ville använda ... därav min lösning.

Tyvärr har min kamera börjat strula så det blir inga fler bilder just nu ...  :(

yellowcity

« Svar #10 skrivet: 03 jul-06 kl 23:57 »
Bra tråd här.

Men jag frågar om plasten.
Har kollat lite i butiker och inte riktigt det  jag vill ha.

Så jag grunnar lite på armerad plast.

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 jul-06 kl 01:49 »
Bra tråd här.

Men jag frågar om plasten.
Har kollat lite i butiker och inte riktigt det  jag vill ha.

Så jag grunnar lite på armerad plast.

Armerad plast vore såklart bra men jag har inte kunnat hitta nån till rimligt pris. De varianter jag sett har varit i form av färdigsydda presseningar av vit eller genomskinlig armerad plast. Svindyra.

Hittar du nån vettig leverantör så informera gärna här !!!

Hur länge byggplasten håller återstår att se. Den är dock lätt att byta och kostar inte mycket.

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #12 skrivet: 09 jul-06 kl 12:37 »
Precis ett sådant tips som jag behöver för att förbättra och bygga ut ett befintligt växthus (byggt på liknande sätt, men med glas) på vårt nya ställe. Tack.  ;D

Makens farfar lämnade en stor bit kraftig, armerad plast efter sig. Superbra. Jag har ersatt trasiga rutor i växthuset med det.
Men jag har inte kunnat hitta något liknande i handeln.

Förresten, vet någon hur man beskär vinrankor?
Här växer en gigantisk med blå, och en liten med gröna druvor.
Det är mängder med klasar på den blå men jag misstänker att den borde trimmats ner en del i våras?

Är gröna svagare i växten, eller är den kanske bara av yngre datum... Har ingen aning om sorternas namn.
"to boldly go where no goat has gone before"

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 jul-06 kl 09:14 »

Hur länge byggplasten håller återstår att se.

Jag har nödlagat ett par fönster i min ladugård med just byggplast. Det har hållit i 2 år än så länge och så länge det håller så har jag svårt att motivera att göra någon "riktig" renovering av fönstren....

Edit: de plastlagade fönstren ligger i SO och utsätts mao för sol, något som borde förkorta livslängden.
« Senast ändrad: 13 jul-06 kl 09:15 av leifhh »

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 aug-06 kl 19:59 »
Jag har lagt upp en beskrivning och lite mer bilder på mitt växthusbygge på ett annat forum.

Kolla här om ni är nyfikna : Växthustråden på Odla.nu

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 aug-06 kl 22:14 »
Jag köpte armerad genomskinlig presenning för några år sedan på Harald Nyborg. Den är ju förvisso färdig presenning, men den var väldigt prisvärd då. Den har jag använt både att sätta för fönstergluggen när jag målat fönster, och byggt miniväxthus med...

boulmiche

« Svar #16 skrivet: 02 okt-06 kl 21:02 »
Hej
här får några länkar att inspireras av:
www.barrdahl.se
www.vinodling.com
www.vinplanta.se

lycka till

Cordula

• Närke
« Svar #17 skrivet: 02 nov-06 kl 19:08 »
Vitis: Tar du bort plasten under vintern? Det blir ju massor med snö varje år, håller plasttaket ut det?

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 02 nov-06 kl 19:11 »
Vitis: Tar du bort plasten under vintern? Det blir ju massor med snö varje år, håller plasttaket ut det?

Det här blir första vintern så jag vet inte än. Det hela överlevde iaf. "stormen" förra veckan ...

Vi har inte så mycket snö här för det mesta men man kan väl gå ut med en kvast och dutta lite inifrån så att det glider av om det skulle verka tungt.

Vi hade första frosten i natt så nu är allt kört därinne ... för i år !! :)

Skald

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 23 nov-06 kl 22:52 »
Även fast det är en gammal tråd så vill jag dela med mig om hållfastheten på byggplast.. Den är dålig rent ut sagt..
Om man har en kallperiod utan snö så blir plasten väldigt spröd och när det sen kommer nederbörd så går det helt enkelt hål i den.. Solens uv hjälper såklart till, och vind och blåst med..

På mitt gamla växthus fick man tilläggsplasta varje år på delar som gått sönder (taket främst) och plasta om hela alltet varannat år ungefär..
Byggplast är ingen större utgift i sig, men visst finns det roligare saker att göra med sitt växthus, plantera i det tex ! :D

Nästa gång det byggs eller renoveras ett växthus för egen del så kommer jag helt klart att satsa på korrugerad genomskinlig plast i taket, den mest utsatta delen.. Byggplast på resten..
En schysst kombination av hållfasthet och budgetbygge, den korrugerade takskivan kostar ju en del, men är såklart det bästa ur hållfasthetssynpunkt om man inte kan/vill/har möjlighet att jobba med glas, som trots allt är snyggast :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser