Jag har 5 värphybrider (brun lohman, tror jag de kallas) som köptes förra sommaren och då var "värpfärdiga". Nu har damerna sprutat ur sig ägg hela vintern, ganska nära 1 ägg/dag,höna.
Sedan de började rugga för någon månad sedan har de sett rent för j_liga ut. De är mer eller mindre kala på ryggen. Eller i alla fall "tunnfjädriga" och de är helt kala på "armbågarna", alltså leden på vingen som sticker upp lite på ryggen. Några har fjädrar som verkar massakrerade, en lång pinne med lite fjäderrufs i toppen. Det ser inte ut som om det är särskilt många nya fjädrar som är på väg att växa ut heller.
Jag har kollat dem noga, noga så de inte har någon ohyra och har inte sett något. Jag har flera höns ihop med de här fem värphybriderna och de ser alla fina ut i fjäderdräkten. Även om de kan rugga och se lite tottiga ut ett tag så finns det ingen som kommer i närheten av hybridtanterna i att se hemsk ut.
Vad har hänt med dem? Har de värpt så mycket att de inte orkar med att komma igen efter ruggningen? Mina höns får inte en massa pelletsfoder utan jag ger dem spannmål, matrester och lite pellets. Och sedan går de fritt och äter vad de hittar. Klarar de här värphybriderna inte av en sådan kosthållning?