Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggiga värphybrider  (läst 1839 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ruggiga värphybrider
« skrivet: 26 apr-12 kl 16:46 »
Jag har 5 värphybrider (brun lohman, tror jag de kallas) som köptes förra sommaren och då var "värpfärdiga". Nu har damerna sprutat ur sig ägg hela vintern, ganska nära 1 ägg/dag,höna.

Sedan de började rugga för någon månad sedan har de sett rent för j_liga ut. De är mer eller mindre kala på ryggen. Eller i alla fall "tunnfjädriga" och de är helt kala på "armbågarna", alltså leden på vingen som sticker upp lite på ryggen. Några har fjädrar som verkar massakrerade, en lång pinne med lite fjäderrufs i toppen. Det ser inte ut som om det är särskilt många nya fjädrar som är på väg att växa ut heller.

Jag har kollat dem noga, noga så de inte har någon ohyra och har inte sett något. Jag har flera höns ihop med de här fem värphybriderna och de ser alla fina ut i fjäderdräkten. Även om de kan rugga och se lite tottiga ut ett tag så finns det ingen som kommer i närheten av hybridtanterna i att se hemsk ut.

Vad har hänt med dem? Har de värpt så mycket att de inte orkar med att komma igen efter ruggningen? Mina höns får inte en massa pelletsfoder utan jag ger dem spannmål, matrester och lite pellets. Och sedan går de fritt och äter vad de hittar. Klarar de här värphybriderna inte av en sådan kosthållning?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ruggiga värphybrider
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 17:39 »
Det kan mycket väl vara orsaken. Hybrider är inte avlade för att leva som vanliga höns utan dom ska högprestera under en kort tid och sedan slaktas  :-\ Det är förmodligen därför många rashöns funkar mycket bättre i hobbyflockar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 07:05 »
Lite extra värme och en säck mat från granngården, tänk på snäckskal de går väll åt mycke sånt när de värper mer än de klarar av. kanke det funkar. Men med tanke på att jag själv har en brun värphybrid som har sett för taskig ut länge nu utan att bli bättre så vete f*n ???. Hon är runt 3år nu så kanske hon inte orkar mer. Värper gör hon i alla fall nästan vaje dag.
Fick en snille blixt och la snäckskal i vattnet förra veckan. Tror ni det kan hjälpa till mer kalk eller vad är det de behöver till fjädrar, kalk var kanske fel tänkt.
Fick henne av misstag i ett gäng kycklingar av div. som jag köpte dagsgamla. Tycker det bara är problem med dessa "värpmonster".
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 14:31 »
Mina ruggugglor har snäckskal och de får lite pellets. Och ville värphybriderna bara kunde de nog äta sig mätta på pelletsfodret för det ligger oftast kvar till kvällen. När jag ger hönsen mat och öppnar på morgonen slänger sig alla över de ev matrester de får och sedan är det ut och äta "vilt foder". Varken spannmål eller pelletsfoder är något de prioriterar förrän senare på dagen.

Visst är det kul att de värper bra men det känns lite onaturligt. Det känns som om de skulle kunna värpa ihäl sig vilken dag som helst. Jag hoppas att kunna kläcka fram kycklingar efter värphybriderna nu i vår som, förhoppningsvis, passar bättre in i min hönshållning.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 16:27 »
Har du tupp med i flocken. Har märkt samma sak med min värphybrider, fast jag tror att tupparna är orsakar det när de "sätter på"  :)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 22:07 »
Jag har nog också haft mina tankar på tupparna men de andra hönsen är inte lika illa åtgångna och jag ser inte att tupparna är mer intresserade av värphybriderna. Men det kanske är en kombination av flitigt tuppintresse och att de inte riktigt orkar rugga klart. Vad det än är så ser det inte roligt ut. Jag skäms lite och tänker att folk tror att jag missköter djuren.

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 22:44 »
Du har inga bilder? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser