Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT! ang. äggkläckningsmaskin!  (läst 1246 gånger)

emelse

• Värmland
AKUT! ang. äggkläckningsmaskin!
« skrivet: 24 apr-12 kl 19:58 »
Hejsan!
I fredags lade jag i 6 stycken små dvärgägg i min nya äggkläckningsmaskin, Jag har även beställt några ägg, men hon vi beställde av sa att det kanske tar tid. Därför la jag i mina egna ägg först i hopp om att det skulle bli bra då och att det ska bli bra tidsmässigt.! :D

Men nu till problemet, äggen kommer komma imorgon eller i övermorgon. Jag har hört att man inte kan/ska lägga i ägg i efterhand eftersom att luftfuktigheten höjs innan de ska kläckas? Är det sant? ???

Vad händer om jag lägger i äggen nu då?
Jag har den här maskinen om det skulle ha någon betydelse:

http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/1220-aggklackningsmaskin-aggklackare-for-att-fa-fram-kycklingar.html
Bor i värmland och har två katter och 10 hönor och 2 tuppar.
4 stycken är ölänska dvärghönor 8 stycken är stora brahma.

Johanna87

• Bor på landet med min sambo och våra 3 barn
    • Västergötland
SV: AKUT! ang. äggkläckningsmaskin!
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 20:12 »
Hej!
Vi har samma kläckare. Första gången vi kläckte fram kycklingar i den så la vi nog i äggen lite allt eftersom, men typ i 3 dagar kanske.
Men till saken hör ju att 5 av äggen var från våra löpankor, och de andra från våra hönor, stora och dvärgar. Så ruvningstiden skiljde ju sig 1 vecka från hönorna till ankorna. Var ju inget vi tänkte så mycket på i början.
Men för oss så gick det jätte bra att kläcka dem så. Fick först ca 9 hönor och efter ytterliggare ca 1 vecka så kom våra 4 ällingar. Men det kanske är skillnad eftersom ankäggen behöver högre luftfuktighet ändå de sista dagarna. Det värsta var ju bara lukten, alla hinnor mm som då blev liggandes i kläckaren sista veckan med ankäggen. Tog ju ut så mycket vi kunde och försöka torka ur, men allt får man inte ur. Hamnar ju även under gallret i botten. Och i värmen och fuktigheten som var så luktade det ju en del.

Men jag hade nog provat ändå. Eller slängt ur de du lagt i och samlat ihop nya dvärgägg om de kom från egna höns och lagt i alla samtidigt.

Bara min tanke. Hoppas du hittar en lösning. Kanske någon annan med ett bättre förslag.

MVH Johanna
Är jag Johanna som skriver men även sambon är inne och skriver ibland. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: AKUT! ang. äggkläckningsmaskin!
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 21:44 »
Det är kanske inte optimalt att lägga in ägg vid olika datum när man kläcker i samma kläckare som man ruvar men det är ingen katastrof att lägga in 2 gånger.

Det kommer säkert att funka fint :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser