Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderrätare, eller vad kan det vara...  (läst 1272 gånger)

Hönsali

• Uppland
Fjäderrätare, eller vad kan det vara...
« skrivet: 25 apr-12 kl 17:38 »
Jag är på besök hos min mamma och hennes höns ser tufsiga ut.  :o
Fjädrarna bak är avkortade och dunet tittar ut längst ner på ryggen. Jag ser inga smådjur när jag tittar bland fjädrarna, men det kan vara hönorna som dragit av fjädrarna själv små sår finns på ryggen.

Vad tror ni som kan saker, kan det vara fjäderätare eller någon annan pytteliten ohyra?

Tror ni det räcker att tvätta fåglarna med såpa och flytta dem till ett annat hus tillfälligt medan det andra tvättas ur ordentligt, eller behövs det något giftigare?

Hur ser man om hönsen blivit bra. Kommer fjädrarna tillbaka nu, eller måste man vänta tills hönsen ruggat?

Blir jätteglad om någon kan svara!

Magnus73

• Västerbotten
SV: Fjäderrätare, eller vad kan det vara...
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 17:43 »
Kan det bero på tuppen?

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 apr-12 kl 17:57 »
Kan ju vara så att hönsen ruggar. Här finns det en del som ruggar just nu.
Annars kan det också bero på tuppen, speciellt eftersom det är vid ryggen.

Jag hade avvaktat från att tvätta hönsen med såpa.

Hönsali

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 08:14 »
Tack för tipsen. Jag avvaktar tills nästa gång jag besöker mamma och hoppas på att hönsen ser finare ut då. Om inte blir det såpbad då.

Jag tror inte att tuppen är skurken. Han är en ganska liten en (aracuana) och har 11 hönor (Maran och Blommehöns).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 08:30 »
Tack för tipsen. Jag avvaktar tills nästa gång jag besöker mamma och hoppas på att hönsen ser finare ut då. Om inte blir det såpbad då.

Jag tror inte att tuppen är skurken. Han är en ganska liten en (aracuana) och har 11 hönor (Maran och Blommehöns).
Araucanor är förvisso en mindre lätt ras men deras avsaknad av stjärt gör att dom har svårare med balansen vid parning. Därför är det inte ovanligt att dom trampar och vinglar runt rätt mycket på hönans rygg :-\ 4 av mina 5 Araucanahönor är helt nakna på ryggen och har nu sadel som skydd. Den 5 är rejält rufsig och henne får jag snart sätta sadel på också...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser