Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräs till kycklingar  (läst 6771 gånger)

amillacan

• Skåne
Gräs till kycklingar
« skrivet: 24 apr-12 kl 23:59 »
Hur gamla är era kycklingar när ni börjar ge dem gräs ????
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Annamax

• Övriga världen
SV: Gräs till kycklingar
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 00:13 »
Öhh, jag har liksom aldrig gett dem gräs, utöver det som växer på marken när de är ute? Och ute är de väl i orincip från början beroende på vädret, så isåfall så får jag väl svara "med en gång"?

amillacan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 apr-12 kl 11:04 »
Öhh, jag har liksom aldrig gett dem gräs, utöver det som växer på marken när de är ute? Och ute är de väl i orincip från början beroende på vädret, så isåfall så får jag väl svara "med en gång"?

Jag tänkte oxå på att små kycklingar som går med sin hönsmamma ute får gräs direkt så då borde det inte vara någon fara att riva lite gräs till mina 2 veckors kycklingar.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 25 apr-12 kl 11:05 »
Men är det inte risk att de får i sig för långa strån om man lägger gräset i buren? Ute i naturen så river de ju av bara topparna tycker jag det ser ut som. Eller så får man hacka det smått?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 11:07 »
Du kan mycket väl ge dem lite hackat gräs, de äter kanske inte mycket av det. Höns väljer av den mat som finns tillgänglig, på ett klokt sätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 11:32 »
Eller gräv upp en hel tova, så kan de göra som i naturen

Idalun

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 11:33 »
2 veckors kycklingar får det hos mig.
Jag brukar plocka maskrosblad och gräs. Alltihop klipper jag ner i småbitar.
Mycket populärt!  :D

arivle

• Halland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-12 kl 11:40 »
Jag har hört att de måste få tillgång till gräs/grönt med en gång, för det är någon viktig vitamin i det som småkycklingar inte kan producera själv  :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

MrsB

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-12 kl 19:00 »
När kycklingarna är ett par dagar gamla så blandar jag ner finklippt gräslök i deras mosade ägg. Håller på med detta i cirka 2 veckor. Tror att de mår bra av detta samt de blir verkligen fina i magarna. Mamma höna älskar också gräslöken och ägget  ;D

amillacan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 apr-12 kl 09:15 »
Eller gräv upp en hel tova, så kan de göra som i naturen
Ja, men vilken bra idé ;D. Det ska jag göra idag!

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 apr-12 kl 10:16 »
Grästorvan är det klassiska rådet som getts i hundratals år. Det är bra om små kycklingar tidigt kommer i kontakt med den miljö som de senare ska leva i och tåla.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser