Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blanda Virkon S  (läst 9065 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Hur blanda Virkon S
« skrivet: 25 apr-12 kl 19:26 »
Nu struntar jag i att leta avelsägg i närheten :( och stoppar en de jag har fått av mina egna och ett par blandägg av en bekant. Ska decinfisera  äggen med Virkon men behöver inte så mycket som det står på bruksanvisningen (10 liter vatten)!! Hur brukar ni blanda om det bara behöver räcka till ca. 20 ägg?
Ska jag dobba ner äggen i en bunke med lösning eller spraya med spray-flaska? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

mia1977

• Småland
SV: Hur blanda Virkon S
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 20:38 »
Jag är absolut ingen expert. Har bara blandat Virkon S en enda gång.
Men den info jag hittade var att blanda ca:1,5 gram Virkon S/dl vatten.
Jag ställde helt enkelt en bunke på hushållsvågen och nollade den, sen vägde jag upp ca 6gram
och hällde sedan på ca 4 dl vatten. Det räckte till att doppa ägg + att rengöra maskinen med.
De äggen ligger fortfarande i maskinen så jag har ingen aning om ifall jag gjorde rätt,
men av de 10 befruktade ägg jag la in så var det full rulle i alla när jag lyste dem igår!  :D (dag 10)
Lycka till!

burhönan

« Svar #2 skrivet: 25 apr-12 kl 20:57 »
Virkon finns oxå i tablettform   Man löser upp 1 tablett med 5dl vatten direkt i en sprayflaska

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 apr-12 kl 21:07 »
En äldre tråd i ämnet som kanske kan svara på dina funderingar...den hjälpte mig iaf  :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=56244.0
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

högges521

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 21:17 »
Det går åt 10 ml till 1 l vatten för att få 1 %-lösning (det säger sig själv, 10 ml = 1 cl = 1/100 l = 1%) Jag fick med ett mått så jag kan mäta upp 10 ml. Jag blandar detta med 1 l ljummet vatten i en turkisk yoghurt-hink och doppar sen äggen snabbt i detta. Låter sen äggen självtorka på ren yta med hushållspapper eller stoppar in dem direkt i kläckaren (om denna är förberedd och uppvärmd).

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 21:25 »
Tack för alla svar ;D Då fixar jag detta i morgon. Jag har Virkon S sedan tidigare när vi gjorde rent i stallet. Kan man spara blandningen till en annan gång sedan eller ska den slängas? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 22:19 »
Virkon S innehåller en rosa färgindikator. Så länge blandningen är rosa (= ca 1 vecka) funkar den att använda. När den börjar tappa färg så avtar effekten för att upphöra helt när vätskan är färglös.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser