Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundra frågor om mina får!  (läst 1238 gånger)

Sara Jonsson

• Gäst
Hundra frågor om mina får!
« skrivet: 08 jan-07 kl 19:35 »
Okej, kanske inte hundra men nästan... Vi har nu haft våra ryor i ett par månader. De blev klippta för en månad sedan och det kom som en liten överaskning när han sa att de nog bara hade någon månad kvar till lammning. Vi började ge dem kraftfoder och selen/e-vitamin.

Så i mellandagarna kom den första lilla. Eller han var rätt stor, ca tre kilo och nu väger han sex kg. Första frågan. Hur gammal blir han innan han börjar smaka på lammforen och hur fasiken ska jag få honom att förstå att han kan gå in i boxen där maten finns. Han är, som de andra, inte alls glad i oss. Hela gänget är rätt så nervösa och de flera kommer inte ens fram när man har pellets med sig.

Nu har två tackor till lammat, fick två var och tar bra hand om dem. Men vi har nu börjat komma på bristerna i vårt fårstall. För att ge dem pellets måste man gå in till dem. För att göra det smidigt har de tidigare fått gå ut medans vi utfodrar. Problemet som uppstått är att de fullständigt springer över de små lammen när vi öppnar igen... Och att se ett litet lamm (på ca två kg) bli nermejat av 20 hungriga godståg är inte kul... Har insett att vi får bygga om till nästa år, men har ni några tips på hur vi kan göra i år? Eller kanske några tröstande ord om att lamm egentligen är gjorda av titan?

Nästa fråga som uppstod i samband med klippningen rör tackornas hull. Vi ansåg då att de var lite för magra och har matat på dem en del. Problemet är nu att de flasta av dem har lagt på sig bra, några tom för mycket, medans vi har ett par som inte gör det. Finns det i en flock alltid lite tjokare, respektive spinkigare tackor? Kan man acceptera det, eller bör det åtgärdas? Tips på hur, förutom att separera dem?

Tack på förhand,

Sara

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hundra frågor om mina får!
« Svar #1 skrivet: 08 jan-07 kl 19:55 »
När man har ett gäng tackor som du har dvs 10 o fler så är det så att man brukar dela in dem innan lammningen i två grupper:
1.Ungtackor som ska lamma för första gången och 2.äldre tackor.
Annars äter oftast de äldre buffligare tackorna upp kraftfodret för de lite mindre yngre tackorna... :-\

Efter lammningen sorterar man om i de som fått bara 1 lamm i en grupp o de som fått 2-3 i den andra gruppen...
(har man gott  om plats kan man ju ha hur många grupper man vill...)
Annars har man samma problem igen... 1 lammstackorna slukar kraftfodret för de tackor som ska hinna äta för 2-3 lamm..
Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

poze

• Östergötland
Re:Hundra frågor om mina får!
« Svar #2 skrivet: 08 jan-07 kl 21:31 »
Angående hullet.. kolla så att deras tänder är hela och befintliga, kolla juver efter klumpar eller andra skumma saker, kolla noga på klövarna och spalten efter rodnader eller överskottshorn som ska klippas bort.. gör det till vana att kolla detta på alla ganska ofta så kan man förekomma ganska många komplikationer
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser