Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge i flock-alltid?  (läst 2323 gånger)

Gräbban

• -
Bagge i flock-alltid?
« skrivet: 06 dec-06 kl 15:49 »
Är det någon som någonsin prövat att inte ta bort baggen vid lamningstid? Har han ihjäl lammen eller varför ska man alltid dela på dom? Tycker aningen synd om honom att gå ensam..  Vore tacksam för bra svar, om det nu blir några lamm... Tycker han verkar lite bakom flötet. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

signe

Re:Bagge i flock-alltid?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 17:41 »
Vi har alltid haft kvar baggen i flocken under lamningen och det har aldrig varit några problem med stångning. Däremot kan andra tackor ge lammen rejäla törnar. Men enstaka baggar kan ge sig på lamm, det har jag hört talas om.

Henning

« Svar #2 skrivet: 06 dec-06 kl 17:52 »
Hej,
Det är väldigt olika hur baggarna är funtade. Ofta går det bättre att ha en ung bagge med tackorna än en äldre. En del baggar slår de högdräktiga tackorna när de inte flyttar sig tillräckligt snabbt från maten som baggen vill bestämma över. En del baggar är också notoriska hustrumisshandlare som slår tackorna utan synbar anledning. Lammen bryr de sig mera sällan om. Det finns också en risk att baggen äter för mycket kraftfoder när han går tillsammans med tackorna, vilket kan öka risken för urinsten.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 06 dec-06 kl 20:02 »
Har haft baggar som stångar lammen blodiga...
Men också baggar som är jätte snälla mot lammen..
detta vet man inte förrän det är försent...

Varför man inte vill ah baggen md tackorna är ju för att de behöver olika mycket mat...
Dräktiga tackor och digivande tackor med ett par lamm behöver ju extra kraftfoder..

Vill man kan man ju ha baggen för sig men släpp in en liten sällskaps dam till honom... så blir han nöjd...

Brukar göra så iband...

Just detta att endel baggar stångar de högdräktiga tackrna i magen när man tex ger kraftfoder är ju inte bra... de kan ju kasta fosten...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 21:24 »
Gräbban, vi kanske kan lösa det här ihop? Jag har också en bagge som skulle få gå ensam om han inte går med tackorna, och vi bor nära varandra. (Ett par, tre mil eller så.)

Jag är också nyfiken på om min bagge fått till det.... Idag köpte jag en dräktighetstestare, och det ska bli väldigt spännande att se vad den visar!

Gräbban

• -
Falin!!!
« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 17:17 »
 Vore ju himla bra om vi kunde fixa detta. Jag vill ju inte det ska hända något och har inte haft lamningar förr. Undrar mest om han vet vad han ska göra.... Tror han skulle behöva en instruktionsplansch! :-[
När kan man se med testaren om dom är dräktiga? Skulle man kunna få hyra den av dig?
Med vänlig hälsning och hopp om samarbete :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 08 dec-06 kl 16:01 »
Han kanske flörtat med tackorna i smyg, när du inte sett det?  ;) Du får gärna låna dräktighetstestaren, som jag förstod det kan man använda den när de är minst två månader dräktiga. Jag ska öva mig på de tackorna som jag vet är dräktiga först!

Gräbban

• -
Falin-igen
« Svar #7 skrivet: 08 dec-06 kl 18:32 »
Jag hoppas ju att han föredrar mörker, så det finns väl hopp. Men tackorna är ett par gamla nuckor oxå ;D Men två " riktiga" tackor har vi ju med. Ang samarbete med baggarna måste jag ju bara säga att mina inte är MV testade. Så om du har en MV fri besättning är det ju kört... :P

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 08 dec-06 kl 19:31 »
Nej, baggen och hans flickor är inte MV-testade. Däremot har jag en annan grupp tackor som är det, så det är lite sjå att hålla dem åtskilda och byta kläder emellan...  ::) Men så är det när man är blödig och inte vill skicka dräktiga tackor till slakt!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser