Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna bil i tre veckor?  (läst 1568 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Låna bil i tre veckor?
« skrivet: 07 maj-12 kl 18:40 »
Hej!
Hur mycket kan man erbjuda en god vän / granne för att få låna en bil i tre veckor? Har bara min ”skrotade” vagn, och dottern kommer hem från Canada och vi skall väl ta några turer, men så många mil blir det inte! Vad jag önskar veta är vad som är rimligt att betala utöver drivmedel!

Hälsning!   W H

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
SV: Låna bil i tre veckor?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 18:53 »
försäkring och skatt för tiden man lånar bilen när det är så pass länge tycker jag är ganska rimligt.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 19:02 »
Be grannen räkna ut vad just hans/hennes bil kostar per mil. Det beror helt på t.ex. vilken sorts bil det är, hur långt den körs per år, värdeminskning, vilka slitdelar/reservdelar man köper och vad man har för försäkring/skatt. Men bli inte förvånad om det hamnar på bortåt 20-40kr/mil (inkl bensin). Det är dyrt att köra bil.

Missa inte att i förväg komma överens om vem som ska betala vad om det händer något med bilen. Räcker det t.ex. att du betalar självrisken om något händer, eller har han/hon bara trafikförsäkring så att du blir skyldig att köpa en helt ny bil till honom?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 19:05 »
Mycket bättre att ni hyr en via rent-a-w
reck istället. Inga otydligheter.
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 23:02 »
Ja, det tycker jag också..på vilken hyrfirma som helst kan du hyra en liten bil för runt 2000 spänn för en vecka, inkl 70 mil.
Glöm bara inte att ta den lilla extra självriskreduceringen på runt 100 kr.. Annars kan det bli skitdyrt om du får ett stenskott eller nåt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 23:05 »
Det är jobbigt att låna bil, för vem skall betala om bilen går sönder? Ibland vet man ju inte om det beror på långvarigt slitage eller om det är förarrelaterat. Det kan bli jobbiga situationer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser