Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du i skafferiet för att klara av längre tid utan att handla?  (läst 8070 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
I jordkällaren har vi just nu kvar morötter, potatis och en stackars kålrot. Sen har vi i matkällaren sylt, saft, inlagda rödbetor, marmelad, inlagd gurka, rökt skinkstek, rökt fårhjärta, rökt fårbog. I frysen har vi en jäkla massa kött, bär, broccoli, ärtor, kryddor mm. Sen har vi hårdbröd, tunnröd, honung, olika gryn, örtsalt, te och mjöl i skafferiet.

I stallet har vi två kor som vi får mjölk ifrån, höns och ankor som vi får ägg av, några ungtuppar som vi kan slakta om vi vill samt lite lamm, grisar och ällingar som också kan bli kött. Sen har vi sallad, kryddor, sandsenap och spenat i köksfönstret som vi tar mycket från.

Blir mest papper, socker, mjöl, lite salt och lite plockgodis(nåt dåligt får man äta!) som vi köper på affären. Resten ordnar vi med själva.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jogar

• Gäst
Nu lät det ju som "Vilse" inte hade möjlighet att odla så mycket av någon anledninng. Då blir det svårt att spara och konservera... Om du kan ha en kruka med lite olika kryddor som du tycker om så kan ju kosten varieras smakmässigt. Likaså om du kan plocka bär i skog och mark senare på säsongen - mycket går att torka och blir gott då med. Och svamp såklart.  Spontant känner jag annars att jag måste ha hemma så jag kan baka bröd. Och bröd utan recept kan bli gott. Hade nävgröt över som blev gôrgôtt bröd  :P Fantasi och experimentlusta kommer man långt med :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Affären?  Är det det där jobbiga stället man måste igenom nästan varje månad?  :(

Allt som kan lagras köps då hem.  Blir mest torrvaror.  Men tänk även på smaken, för det är lätt att bli lite nere när man är fattig.  Och tappa aptiten.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vattenloppan

• Närke
SVAMP! Har precis lyckats äta upp 2010 års skörd, har nu börjat på 2011... Jag fryser in men torka går ju bra också  :)

Jag föredrar faktiskt trattisar... man kan göra grymma svampbiffar med dem, tillsätt hirs och lite annat - blir bra konsistens. Finns många goda rätter...

Nu är det säsong att plocka nässlor, gjorde så idag... en härlig nässelsoppa blev det och det överblivna kommer jag torka till vintern  :)

Passa på att köpa rotfrukter när det är säsong och billigt (om man inte odlar själv)... Av rödbetor tex kan man göra storsats fina biffar och frysa in. Förutsätter såklart att man har en stor frys..

Bunkra upp inför sämre tider  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

TheoA

• Södermanland
Alla basvaror t.ex pasta, ris, potatis, linser (uäk), bönor (uäk).Konserver med tomater, mjölksyrade grönsaker.
Sen så har vi 2 frysboxar med diverse kött och en vanlig frys med köttfärs och bär.
2000 liter mjölk hela tiden (i mjölktanken)
Ägg.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
Jag har havregryn då behöver man inte gå hungrig.
Sen har jag urlakad och torkad islandslav, som man kan fantisera ihop något kul med
Tex lägg i blöt tills dom mjuknar stek sen i mycket salt det gillar jag.
Soppa kan man göra av islandslav.
Sen har jag i skafferiet inkokta/konserverade nässelblad som också blir till soppa, mums.
Och säckar med potatis.
Jag kan överleva länge iallafall och det är min trygghet.
Sen fiskar jag så jag får lite protein med.
Mjölk måste jag köpa.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Gullregn

• Gäst
Ägg är något som jag funnit såå viktigt!
Har ett par rejält fattiga månader och ägg kan ju varieras i det oändliga.
Små bitar av palsternacka, lök, morot o potatis, fräsa mjukt i pannan och sen slå några ägg över.
så gott!
ris med kokt hackat ägg och lite örter och kanske lite buljong.
pasta och stekt ägg i strimlor med lite kryddor.
potatismos med stekt elelr kokt ägg.
soppor med nerhackat ägg.
smörgås med ägg.
mellanmål på jobbet: ägg som det är,,kokt,,och en lite påse salt snodd på McD

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser