Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Standard nybörjarfrågor  (läst 2086 gånger)

skmupp

• Gäst
Standard nybörjarfrågor
« skrivet: 05 maj-12 kl 10:45 »
Hej

Jag funderar på att skaffa bin men har några frågor:
Hur förhindrar jag att bina svärmar?
Hur många yngelrum krävs för att jag ska kunna ta bort skattlådorna och de fortfarande överlever vintern?
Var får jag tag på ett samhälle?
Var hittar jag BRA ritningar på kupor. (Ska ha så många yngelrum som krävs för att de överlever vintern,  tre skattlådor och "queen excluder" mellan yngelrummen och skattlådorna.)
Finns det några alternativ till slunga? (Spargrisen är mager...)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Standard nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 13:20 »
1 Hur förhindrar jag att bina svärmar?
2 Hur många yngelrum krävs för att jag ska kunna ta bort skattlådorna och de fortfarande överlever vintern?
3 Var får jag tag på ett samhälle?
4 Var hittar jag BRA ritningar på kupor. (Ska ha så många yngelrum som krävs för att de överlever vintern,  tre skattlådor och "queen excluder" mellan yngelrummen och skattlådorna.)
5 Finns det några alternativ till slunga? (Spargrisen är mager...)
1. Genom skaffa bin som inte svärmar så lätt, genom att ge dem tillräckligt med plats och genom att sköta utökningen av utrymme på ett vettigt sätt. Svärmning är sällan det största problemet för nybörjare, det är att få dem att överleva vintern.
2. Frågan är otydlig. Tänker du inte ge dem något vinterfoder? Vilket ramformat ska du ha?
3. Du köper det av en biodlare.
4. Det fanns en tråd här på alterntiv om precis detta för ett par veckor sedan.
5. Man kan krossa och pressa istället. Det är mer jobb och det är svårt att få upp utbytet utan att investera i en press - som kostar ungefär som en slunga. Men visst går det.

skmupp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 maj-12 kl 14:27 »
1. Genom skaffa bin som inte svärmar så lätt, genom att ge dem tillräckligt med plats och genom att sköta utökningen av utrymme på ett vettigt sätt. Svärmning är sällan det största problemet för nybörjare, det är att få dem att överleva vintern.
2. Frågan är otydlig. Tänker du inte ge dem något vinterfoder? Vilket ramformat ska du ha?
3. Du köper det av en biodlare.
4. Det fanns en tråd här på alterntiv om precis detta för ett par veckor sedan.
5. Man kan krossa och pressa istället. Det är mer jobb och det är svårt att få upp utbytet utan att investera i en press - som kostar ungefär som en slunga. Men visst går det.

langstroth

Curt

« Svar #3 skrivet: 05 maj-12 kl 15:02 »

Finns det några alternativ till slunga? (Spargrisen är mager...)
För sommarhonungen finns det ett billigt alternativ. Man köper en honungskam modell Settmans. Den finns hos Joel Svensson för 255:-.
Med hjälp av den kan man låta honungen självrinna. Så här går det till.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 05 maj-12 kl 18:57 »
Om du är med i den lokala förening har vissa en slung att låna ut, kanske kan en bi odlings kollega/mentorr låna dig en slunga eller att du slungar hos dom

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

skmupp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 21:14 »
Om du är med i den lokala förening har vissa en slung att låna ut, kanske kan en bi odlings kollega/mentorr låna dig en slunga eller att du slungar hos dom

Jag fick intresset när en biodlare jag känner "bjöd in mig" att hjälpa till att skatta hans kupor. Jag ska kolla med han!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 21:29 »
Under tiden du hjälper till honom, passa på att ställa alla möjliga och omöjliga frågor och funderingar om bi odlade

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

skmupp

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 22:19 »
Under tiden du hjälper till honom, passa på att ställa alla möjliga och omöjliga frågor och funderingar om bi odlade

Ja, men det var ju två år sedan...  ;)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-12 kl 01:17 »
All hjälp vid tunga lyft i bi gården är välkomna  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser