Ämnet vildjäst har säkert varit upp i tråden förr men i alla fall...
Jagb akar mycket bröd och i princip alltid på surdeg gjord på rågmjöl. Är alltid ute efter avskalat och enkelt i process och ingredienser, det är liksom det som triggar mig.
Frysta surdegar har jag lagt av med. Det tar lika lång tid att tina och få igång det frysta som att ha en ny ståendes i köket i en liten burk mest hela tiden.
Nyss provade jag att skapa vildjäst med rätt stor skepsis. Det var äpplebitar med skal, socker, honung och vatten som skulle stå varmt i flera dagar. 25-30 grader skulle det vara. Hade inte så varmt nånstans i alla fall inte en längre tid men fortsatte ändå. Efter en vecka i burken och en del omskakningar luktade det alkohol i burken och det fanns i alla fall lite skum.
Startade en surdeg på vätskan (som ju doftade äpple och smakade SÖTT). Faktiskt så bubblade det tokmycket efter bara en stund och nästa dag satte jag en lite provdeg på det. Använde vetemjöl till resten av degen för att "hjälpa" brödet bli glutentrådigt och resa sig. Degen var MYCKET smidig och lättarbetad, seg och "lång". Detta har fått jäsa i rumstemp övernatten. Ingen köpejäst tillsatt alltså. Dagen efter är degen uppjäst under sin plastfilm! Stora sega bubblor! Spännande! Tänker baka det idag.
Dela gärna med er om hur det gått för er.
Jag satte oxå en surdeg på en litet misslyckat ciderbrygd men den har separeat sig och är inte hälften så bubblig. Fast jag provar att göra en limpa på det med!
Brukar använda sumpig burköl och sånt till brödet i fall det står nåt i kylen