Fick Brahmor i somras, så detta är min första höst med dessa trevliga djur. Dock beter sig några av fåglarna lite konstigt. Tuppen drog på sig en nervskada som gjorde honom förlamad i benet. Efter flera veckor i vila och avskildhet har han återfått förmågan att gå, dock haltar han rejält. (Är det bra eller dåligt att behålla en tupp som tycks förlorat lite av sin status?)
Under hans frånvaro tog sig en av hönorna tydlig ledarposition. alltid först till maten och väldigt kaxig i största allmänhet. Nu har jag märkt att hon gör konstiga ljud. Först trodde jag att hon försökte sig på att gala, för det lät så, men sedan hörde jag att det lät mer som hosta. Däremellan hörs tydliga rosslingar när hon andas. Vad ska man göra? är det någon som vet vad det kan röra sig om? Måste jag göra av med henne eller finns det någon medicinering jag kan ge?
Jag känner mig väldigt rådvill, särskillt som jag är väldigt förtjust i mina hönor, och inte vill göra av med någon i onödan. Jag har för övrigt läst i karins hönsbok och inte hittat något svar..