Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer om lutfblåsan är för stor?  (läst 3191 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Vad händer om lutfblåsan är för stor?
« skrivet: 19 maj-12 kl 10:01 »
Vad innebär det och vad beror det på att en luftbubbla är för stor?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad händer om lutfblåsan är för stor?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 18:46 »
Att luftbubblan är för stor betyder att ägget har torkar för mycket under ruvningen. (jag antar att du pratar om ruvade ägg och inte matägg här) det beror antingen på att du har haft för torrt i kläckaren eller att det har varit fel skalstruktur på ägget. Är ägget för poröst i skalet torkar det för fort även om fuktigheten är korrekt i kläckaren.

Är luftblåsan lite för stor så påverkar det inte resultatet speciellt mycket. Är luftblåsan väldigt mycket förstor är det inte säkert att kycklingenklarar sig hela vägen fram till kläck.

På denna bilden kan du se ungefär hur stor en normal luftblåsa är under olika tidpunkter under ruvningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
SV: Vad händer om lutfblåsan är för stor?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 23:50 »
Tack för så utförlig och bra information! :)

Ägget jag tänker på är ett ankägg som jag upplever att luftblåsan ser väldigt annorlunda ut om man jämför med dom på bilden. Beräknad kläckning på torsdag.  Istället för att luftbubblan är på "toppen" som ägget från dag 18 visar så ligger luftbubblan mer på sidorna lika mycket på varje sida. Svårt att förklara. Blodkärlen är inte alls lika synliga som för några dagar sedan, men jag gissar på att det beror på att det börjar bli trångt i ägget?  Det finns alltså synliga blodkärl men dom syns inte så mycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser