Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som byggt ett stall på 48 kvm ...ritningar ?  (läst 12517 gånger)

Aklejan

• -
SV: Någon som byggt ett stall på 48 kvm ...ritningar ?
« Svar #20 skrivet: 25 maj-12 kl 00:36 »
45*95 till regelverk
Taklutning är ju en smaksak (30grader räcker ju) Vilken snözon har du?
hmm.. vänta lite nu...
Leter länk

He... det blir några kvällar till att gå igenom era svar.. snözon? Dalarna  ;D
Känns så himla krångligt att beskriva innan bygget hur jag ska bygga...jag är mer den typen som
kommer på lösningar eftersom...

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 maj-12 kl 00:37 »
Ett snabbt överslag ger att trävirket till hela bygget, väggar, takstolar, innertak och ytterpanel skulle gå på ca 15000.
Sen takplåt, 70 kvadrat x 50 kr = 3500
Golvplatta, ca 6 kubik betong = 10 000

Sen tillkommer ju då isolering, skivor eller vad du nu ska ha på innesidan av väggarna. Virke till boxar mm.

Så säg att det går till nåt på 40 000 allt som allt. Moms tillkommer på alltihop, beror ju på om du kan dra av den.

Och allt förutsätter att du köper allt virke på nån lokal såg direkt.

Fönster är ju en dyr historia, men det vet jag ju inte vad du tänker dig, och dörrar.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 maj-12 kl 00:39 »
45*95 till regelverk
Taklutning är ju en smaksak (30grader räcker ju) Vilken snözon har du?
hmm.. vänta lite nu...
Leter länk

45*145 har jag räknat på , genomgående. Hur bygger du väggar i 45*95?

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 maj-12 kl 00:41 »
Taklutningen beror ju lite på om du vill ha nåt på 'övervåningen'..hö t.ex..

Aklejan

• -
« Svar #24 skrivet: 25 maj-12 kl 00:49 »
Jag skulle gärna vilja ha en övervåning med ett litet höloft, men det känns genast krångligare att bygga...
(Har kanske lite höjdskräck )  :-[ Å skulle det bli mycket dyrare.. ?
Jag har en bra bonde i min närhet som kommer farande med hö så fort jag behöver mer..
Tänkte kanske bygga ett kallförråd för hö mot ena kortsidan...
Fönster har jag redan begagnade å en dörr lär jag väll kunna snickra ihop...
Annars blir det att leta lite efter bra priser , kanske till å med beg..
Tack för din uträkning...känns som det jag räknat med ..
Men jag hade ingen aning om vad det skulle kosta att gjuta en platta.. Tack!
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 00:52 av Aklejan »

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 maj-12 kl 00:55 »
Nej, att göra ett höloft gör minimal skillnad på priset. Innertaket måste du ju ha ändå, och då är det bara att göra yttertaket lite spetsigare, så får man in hö. Men visst, lite höjd blir det ju.

Ja, betongen är ett elände att kosta, och svår att snåla på..om man inte gör som jag då, och bara gjuter gångarna.  Nån sa till mig att det skulle vara så bra, för det blev torrare botten i boxen, vilket ju lät logiskt. Men sen stod dom och rev upp strö och grus med hovarna, så det blev en enda röra.
Sen lånade jag en box för att ha en sugga i..sen var det total katastrof :)

Aklejan

• -
« Svar #26 skrivet: 25 maj-12 kl 01:05 »
 :o ;D Jo...jag vet vad en sugga kan ställa till med på ett dygn...
Man kan ju gjuta i efterhand väl ? Lite mer krångel kanske..
Jag lever på det jag odlar i sommar typ å så går alla pengar till bygget..
Känns riktigt bra att få en gjuten platta :D

Aklejan

• -
« Svar #27 skrivet: 25 maj-12 kl 01:07 »
Men... Jag är fortfarande intresserad av ritningar..
Så är det någon som har byggt ett stall på 48 kvm å har några kopior i byrålådan  ::) :P

arwid

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 25 maj-12 kl 23:04 »
Kanske du hittar något av intresse på www.byggahus.se/forum alternativt något forum inriktat mot hästar där finns det diverse trådar som säkert kan vara till hjälp

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #29 skrivet: 31 maj-12 kl 16:26 »
Ingen som tänkt på att Jordbruksverket har bygg och utrymmesregler för djur??! Det kan Du få böter för om Du inte håller jordbruksreglets regler.

Här finns all info Du behöver veta om Stallmiljön
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

och här finns alla info Du behöver veta om Mått i stall och byggnader för hästar och ponnier i en box/stall.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 31 maj-12 kl 16:49 »
Höloft ovanpå boxrana gillas inte vid nybyggen nuförtiden. Dels pga. av brandrisken och dels pga. inomhusluften. Kallförråd på kortsidan låter klokt. Vi har byggt i liknande storlek, men jag vete 17 var vi har ritningarna. De är dock såpass annorlunda mot vad du tänkt, så jag tror inte att du har någon användning av dem.

Mitt råd är att inte bygga efter de hästar du har idag, utan att bygga efter vad som kan tänkas flytta in i framtiden. Även 2:a handsvärdet på stället.

Själv gjorde jag en box på 24m2 som är avdelningsbar och en box på 12m2. Resterande 12m2 inrymmer en trappa till andra våningen och uppställningsplats samt en vask. Båda boxarna har dörrar rakt ut i hagen, så den stora boxen används alltsom oftast som lösdrift och inrymmer alla våra 4 ponnysar. Takhöjden är tillräcklig för en shire ;D och storboxen har varit ovärderlig som sjukbox :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser