Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckningsmaskiner?  (läst 1848 gånger)

Johsir

• Västerbotten
Kläckningsmaskiner?
« skrivet: 21 maj-12 kl 21:45 »
Jag är nybörjare och ska köpa en kläckningsmaskin.
Så nu är stora frågan:
Vilken kläckmaskin är "bäst"?

MvH/Johanna

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kläckningsmaskiner?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 08:01 »
Det beror väll på hur många ägg du ska kläcka
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 12:44 »
Och hur mycket pengar du vill lägga ut... ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pemmi

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 13:08 »
Jag har en brinsea octagon advance för 24 ägg och en covatutto 54.

Med Brinsean tycker jag att det är skönt att kunna se på den digitala mätaren hur det är med temperatur och luftfuktighet, jag gillar vaggan som sköter vändningen av äggen. Den är också väldigt tyst. Nackdelen är att det är svårt att få den att hålla hög luftfuktighet i slutet det räcker inte att fylla de två facken med vatten utan jag måste lägga in en disktrasa dränkt i vatten också. Och det funkar ju det också.

Covatutton kan man ju sätta in en hygrometer i för att ha koll på luftfuktigheten men den maskinen är mycket lättare att hålla hög luftfuktighet kanske för att hela maskinen är större. Det går inte i så många ägg som det står i beskrivningen.
Sedan är jag lite nojjig över vändningen där äggen skjuts åt sidan och rullar. Det fungerar ju men jag tycker det är skönt med vaggan på brinsean då jag med ögat ser att de verkligen vänds. Som sagt säkert en vane sak för mig. I vaggan kan man både ha äggen stående och liggande det går inte i covatutton.
Vändarmotorn hörs men är inte högljudd.

Detta är bara mina personliga efarenheter och andra kan ju tycka annat

Johsir

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 18:00 »
Jag funderar på en som rymmer kring 20.
Maskinen ska dessutom sköta det mesta själv. ;)
Kvalitet går före pris i mina ögon, bättre att köpa något som jag kan lite på.

Jag vill gärna höra era tankar om vilken maskin som är bra.
Det har kommit några nya kläckare som har en kylfläkt. Är det viktigt att ha till hönsägg?

MvH/Johanna

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 18:03 »
Jag funderar på en som rymmer kring 20.
Maskinen ska dessutom sköta det mesta själv. ;)
Kvalitet går före pris i mina ögon, bättre att köpa något som jag kan lite på.

Jag vill gärna höra era tankar om vilken maskin som är bra.
Det har kommit några nya kläckare som har en kylfläkt. Är det viktigt att ha till hönsägg?

MvH/Johanna

COVATUTTO 24 ECO helautomatisk

Rymmer ca 20 hönsägg. Vänder äggen automatiskt. Oisolerade väggar, bör placeras i rumstemp
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 20:10 »
Jag som har provat en mängd kläckare skulle slå ett slag för någon av Brinseas Octagon kläckare. Den mest avancerade modellen går att få både med fuktstyrning och vändning utöver kylningsfunktionen som numera finns på alla nya Octagon. Himla smidigt. Programera önskad fuktighet, temperatur och kylning. Starta kläckaren lägg i äggen. Fyll på vatten i byttan till fuktstyrningen ca var 3dje dag och sluta vänd på dag 18  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 20:13 »
Jag har en rcom 50 pro som jag är otroligt nöjd med,hur den står sig mot andra kan jag inte uttala mig om för jag har inte testat andra kläckare

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser