Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckningsmaskiner?  (läst 1848 gånger)

Johsir

• Västerbotten
Kläckningsmaskiner?
« skrivet: 21 maj-12 kl 21:45 »
Jag är nybörjare och ska köpa en kläckningsmaskin.
Så nu är stora frågan:
Vilken kläckmaskin är "bäst"?

MvH/Johanna

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kläckningsmaskiner?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 08:01 »
Det beror väll på hur många ägg du ska kläcka
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 12:44 »
Och hur mycket pengar du vill lägga ut... ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pemmi

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 13:08 »
Jag har en brinsea octagon advance för 24 ägg och en covatutto 54.

Med Brinsean tycker jag att det är skönt att kunna se på den digitala mätaren hur det är med temperatur och luftfuktighet, jag gillar vaggan som sköter vändningen av äggen. Den är också väldigt tyst. Nackdelen är att det är svårt att få den att hålla hög luftfuktighet i slutet det räcker inte att fylla de två facken med vatten utan jag måste lägga in en disktrasa dränkt i vatten också. Och det funkar ju det också.

Covatutton kan man ju sätta in en hygrometer i för att ha koll på luftfuktigheten men den maskinen är mycket lättare att hålla hög luftfuktighet kanske för att hela maskinen är större. Det går inte i så många ägg som det står i beskrivningen.
Sedan är jag lite nojjig över vändningen där äggen skjuts åt sidan och rullar. Det fungerar ju men jag tycker det är skönt med vaggan på brinsean då jag med ögat ser att de verkligen vänds. Som sagt säkert en vane sak för mig. I vaggan kan man både ha äggen stående och liggande det går inte i covatutton.
Vändarmotorn hörs men är inte högljudd.