Hej alla funderande kvarnköpare!
Beträffande plasten i Fidibus:
Fidibus och alla de andra kvarnarna från Hemmakvarnen har i malverket stenar av korund inbakad i keramik. Huggningen av stenarna är utprovad för lägsta möjliga temperatur och högsta malningseffekt. Den enda plastdetaljen i kvarnen är malkammaren, som är tillverkad av livsmedelsgodkänd plast.
Beträffande finjusteringen för finaste kvalitet i Fidibus:
Alla kvarnar i Hemmakvarnens sortiment tillhör en helt ny generation av mjölkvarnar, där finhetsgraden ställs in i början av varje malning genom att man steglöst närmar malstenarna varandra tills man hör ljudet när de möts. Därefter kan man steglöst reglera finhetsgraden upp/ner under malningen. KoMo-kvarnen behöver alltså inte tas isär för att finjusteras.
Beträffande priset:
Hemmakvarnen bedriver i Sverige en omfattande kampanj för att upplysa om fördelarna med färskmalet mjöl. Marknadsföringskostnaderna (annonsering i olika media, deltagande i mässor, framställning av trycksaker, etc.) plus en viss marginal för importören är inbakade i det svenska priset. Hemmakvarnen ger 6 års garanti och service, dvs köparen av en Hemmakvarn får alltid tag i någon i Sverige som kan svara på frågor. I förekommande fall har en kvarn, som brukaren genom fel hantering skadat, bytts ut mot en ny utan några frågor.
I Tyskland, Österrike och Schweiz är hemmamalning av färskmalet mjöl redan en etablerad rutin i hushållen och kräver inte samma omfattande marknadsaktiviteter. Enbart Fidibus 21 har i dessa länder sålts i över en miljon exemplar.
På den svenska marknaden har Annelies Schöneck sedan sjuttiotalet spritt kunskapen om fördelarna med brödbak med färskmalet mjöl - alla sädeskornets beståndsdelar tas tillvara. Hennes bok "Dagligt bröd" (finns i Åters bokförsäljning) ger många fina tips om bakning med färskmalet.
Jag har använt min KoMo-kvarn sedan 1998 och är helt nöjd. Därför valde jag och min vän Göran, som äger Tollros International AB, bland alla tillverkare på marknaden att importera KoMo:s kvarnsortiment till Sverige.
Jag skulle vara glad om Martin och alla andra, som funderar på att köpa en elektrisk stenkvarn, hörde av sig till mig.
Välkomna att höra av er med funderingar, frågor, tips!
Glada hälsningar från
Gerhard på Hemmakvarnen