Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växelbruk med 3 eller 4 kategorier?  (läst 1877 gånger)

awesome

Växelbruk med 3 eller 4 kategorier?
« skrivet: 21 nov-06 kl 12:16 »
Efter att ha läst mängder av litteratur i ämnet växelbruk undrar jag nu vilket som är smartast om man vill få så bra resultat som möjligt: 3 eller 4 växtkategorier? Vissa experter verkar tycka att det är väldigt viktigt att t.ex. potatis m. fam. (tomater osv) har en egen bädd varje år, medan andra låter potatisgruppen ingå i en annan av växtkategorierna (och alltså använder sig av 3 bäddar istället för 4).
Hoppas att någon med lång erfarenhet skulle vilja berätta om sin åsikt om det här!

Hälsningar
Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Växelbruk med 3 eller 4 kategorier?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-06 kl 15:34 »
Har du plats så låt gärna växtföljden bli så lång som möjligt. Potatisfamiljen skulle ju jag personligen låta bli en egen grupp. Men det är minst lika viktigt att inte låta olika kålväxter följa på varann. Tänk även på att tex raps och ruccola tillhör samma familj som kålen.

awesome

« Svar #2 skrivet: 22 nov-06 kl 10:27 »
 :)Tack, Jullan!
Som tur är, så har jag gott om plats och tänker låta grönsaksträdgården bli minst 15 x 15 meter stor. Potatisen får en helt egen bädd att vältra sig i. För närvarande har jag bara en enda bädd, det var den jag odlade potatis i i somras. Där har jag plöjt ner ett gäng vallväxter och tänker odla runnerbeans och sockerärter i sommar.
Visst, det verkar vara lätt att glömma att en viss 'obestämbar' växt hör till kålsorterna. Kanske finns det någon lång lista att få tag på där de flesta grönsaker och vallväxter finns med? Är det någon som har en sådan lista på lager? Eller som har sett någon bra sida om sådant på nätet?

Tacksam för alla svar!
Hälsn. Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 22 nov-06 kl 16:21 »
prova att köpa en bok om växtodling för t.ex. elever på lantbruksskolor eller liknande. Där brukar det så lite allt möjligt matnyttigt. Jag har en bok hemma från när jag pluggade, men den är mer teoretisk... Fast den har ett bra avsnitt om vallväxter. Den heter..... Nej, jag har glömt det... Nåt med växtodling... Jag får kolla hemma och återkomma...

awesome

« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 10:01 »
 :)Bra tips, Jullan! Om du råkar hitta boken är jag jättetacksam om du ger mig namnet. Det är inte klokt vad många motsägelsefulla fakta man upptäcker när man läser flera "populära" böcker i ett ämne. Det är nog som du säger bäst att gå på facklitteratur.

Hälsn. Åsa

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 27 nov-06 kl 13:02 »
En av böckerna jag tänkte på Heter Växtodlingens grunder av Bengt Weidow. (http://www.bokfynd.nu/912734925X.html) Den är vad jag minns riktigt bra... Sen skulle jag rekommendera en till, Växtproduktion i jordbruket av Håkan Fogelfors (http://www.bokfynd.nu/9127352927.html). Den är betydligt mer teoretisk men har nåbra riktigt bra avsnitt, t.ex. om olika vallgrödor.

awesome

« Svar #6 skrivet: 27 nov-06 kl 15:06 »
Tack igen för bra tips, Jullan! Bra att ha något att önska sig i julklapp!

Hälsn. Åsa :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser