Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna som inte kan gå och en med blå kam  (läst 3463 gånger)

larssons

• Gäst
höna som inte kan gå och en med blå kam
« skrivet: 03 jun-12 kl 20:08 »
jaha nu har hönsen kommit och problemen börjar :P hehe nä men ja vet inte vad som är felet trots att ja googlat och tittat runt här. de är en som bara lägger sig ner då den ska gå någonstans, kliver nästn inte upp självmant och då ja jagar upp den tar den några steg och sen lägger den sig.om man kollar bak så ser det ut som om den försöker skita typ. hämtade dom i torsdags och i går började ja märka att något var fel, kan ha varit så redan då ja hämtade dom, från hönseriet. ja ja vet inte.. bara att ta bort den eller..?
och sen såg ja att en annan börjat få lite blått på kammen, förkylningsymtom eller?  men förövrigt pigg. har blåst rätt mycket här dom senaste dagarna, så ja.. dom andra två verkar helt friska och nu börjar dom bli lite modigare och törs vara utanför innehuset så de är ju lite roligt iallafall :)
så svårt att vara ny på något och inte ha några erfarenheter! ... :(

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: höna som inte kan gå och en med blå kam
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 20:18 »
jaha nu har hönsen kommit och problemen börjar :P hehe nä men ja vet inte vad som är felet trots att ja googlat och tittat runt här. de är en som bara lägger sig ner då den ska gå någonstans, kliver nästn inte upp självmant och då ja jagar upp den tar den några steg och sen lägger den sig.om man kollar bak så ser det ut som om den försöker skita typ. hämtade dom i torsdags och i går började ja märka att något var fel, kan ha varit så redan då ja hämtade dom, från hönseriet. ja ja vet inte.. bara att ta bort den eller..?
och sen såg ja att en annan börjat få lite blått på kammen, förkylningsymtom eller?  men förövrigt pigg. har blåst rätt mycket här dom senaste dagarna, så ja.. dom andra två verkar helt friska och nu börjar dom bli lite modigare och törs vara utanför innehuset så de är ju lite roligt iallafall :)
så svårt att vara ny på något och inte ha några erfarenheter! ... :(

Hej larssons
Jag kan inte svara på vad som kan vara fel på hönan som inte gärna reser sig. Men jag kan berätta om mina egna erfarenheter när det gäller höns från hönserier/äggproducenter. När jag köpte mina höns så blev jag tvungen att avliva tre av åtta inom loppet av två veckor. En hade benet av när hon kom ut ur transportlådan, den andra satt i ett hörn, helt uppburrad i någon vecka innan jag tog bort henne. Den tredje var helt blek om kammen när hon kom och hade ljusa flytningar. Efter två veckor så blödde hon ymnigt ur kloaken och jag gissar att det var äggledarinflammation ... Alla åtta hönsen jag köpte var även i princip helt fjäderlösa.

Så, jag gissar att man får räkna med "ett visst svinn" när man köper höns från hönserier/äggproducenter, tyvärr.
För min egen del spelar det mindre roll med de förlorade pengarna. Det som gör mig ont är att hönsen är vid så dålig vigör när de säljs. Hur många fler höns finns det där som är sjuka, mår dåligt, har ont etc etc?

Hur som helst så hoppas jag din höna piggnar på sig och att ni hädanefter får en fin och harmonisk flock. Mina höns har börjat lära sig hur hönor brukar bete sig  :) Första gången tuppen kallade på dem för han hitta något smaskig, så fattade dom ingenting! Men nu kommer de springande till honom när han "säger" att "kom, här finns gotte!"

Lycka till med era höns!
//ARCTICA

larssons

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 21:45 »
ja okej, man får alltså räkna med ett visst svinn. fast mina har ändå rätt okej med fjädrar så jag hade nog tur :) idag inspekterade dom sandbadet, spännande :P men i mitt hus så ha ja inga fönster eller lampa, men de ä bara på en och en halv kvadrtmeter men det är ju öppet ut så det kommer ju in ljus på dagen, men det ärlite mörkare där inne än ute, bör jag göra nå fler slags hål i väggen så de kommer in mer ljus? för nu då ja öppnar luckan i tacket så då blir dom förvånade å går ut och äter :P förrut var det mest panik men nu är dom lugna. men ja kanske går dom ut mer självmant om det blir mer ljus i huset? eller dom kanske lär sig det? :) hur lång tid tog det innan dinas fjädrar växte ut?

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 21:56 »
ja okej, man får alltså räkna med ett visst svinn. fast mina har ändå rätt okej med fjädrar så jag hade nog tur :) idag inspekterade dom sandbadet, spännande :P men i mitt hus så ha ja inga fönster eller lampa, men de ä bara på en och en halv kvadrtmeter men det är ju öppet ut så det kommer ju in ljus på dagen, men det ärlite mörkare där inne än ute, bör jag göra nå fler slags hål i väggen så de kommer in mer ljus? för nu då ja öppnar luckan i tacket så då blir dom förvånade å går ut och äter :P förrut var det mest panik men nu är dom lugna. men ja kanske går dom ut mer självmant om det blir mer ljus i huset? eller dom kanske lär sig det? :) hur lång tid tog det innan dinas fjädrar växte ut?

När det gäller hönshus har jag läst att dom ska ha 2-3 stora hönor/kvadratmeter golvyta. Man bör ha något fönster, helst mot sydöst eller Söder (med med avskärmning från alltför starkt solljus). Jag kan tipsa dig om att köpa och läsa boken "Höns" av Karin Neuschutz, Krisitna Odén och Tore Hagman ISBN 978-91-27-13206-1 (om du inte redan har den!  :))

Mina höns fick tillbaka sina fjädrar på 3 månader ungefär.
Kan tillägga att det var ganska jobbigt med hackning i början, de första 1,5 månaderna. Jag hade speciellt en höna som blev mobbad. Så satte undan henne i en egen inhägnad hos de andra hönsen, så hon fick vara ifred. Hon verkade tycka det var OK. Men så fort jag släppte tillbaka henne blev hon hackad på igen. Då sade någon här på Alternativ.nu att jag skulle sätta den höna som var värst att mobba i en egen inhägnad ett tag istället. Så, jag satte mig i ett hörn i hönshuset en kväll, och iaktog. Ganska snart visade det sig vem som var den värsta mobbaren. Jag satte henne "på undantag" i cirka en vecka, sedan var det sluthackat!  ;D Tyvärr halkade just den hönan ner i rang och får ofta inte sitta på pinnen med de andra, men nu har jag ingen som hackar längre i alla fall.

//ARCTICA

larssons

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 22:20 »
ja okej, men dom har en ute hägnad också så det får gå :) mene ja, ja får kapa upp ett litet fönster åt dom :P de som är problem är väl att de blir aldrig rikigt mörkt här upp nu under somrnarna nu på nätterna :P jo man skulle nog läst det boken, men de är lätt att vara efterklok... men du har inte haft någon som fått blåaktiga kammar ?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 06:43 »
Blåaktig kam  brukar orsakas av  problem med blodcirkulationen.  Fel på hjärtat, eller att hönan är väldigt sjuk. Det är i allmänhet ett väldigt dåligt tecken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 08:44 »
Blåaktig kam brukar orsakas av  problem med blodcirkulationen. Fel på hjärtat, eller att hönan är väldigt sjuk. Det är i allmänhet ett väldigt dåligt tecken.
Lägger till:
Blå kam får dom av vattenbrist och b-vitaminbrist också, liksom sjukdomen Leukos.
Men om "bara taggarna" är blålia beror det på ett virus.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 13:05 »
Lägger till:
Blå kam får dom av vattenbrist och b-vitaminbrist också, liksom sjukdomen Leukos.
Men om "bara taggarna" är blålia beror det på ett virus.

Ursäkta att jag lägger mig i din tråd larssons!  :)
Kan man ge dem B-vitamin i förebyggande syfte, eller är det farligt för dem att få i sig B-vitamin om de inte behöver det?

//ARCTICA

larssons

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 20:26 »
det gör inget artica ;) kan vara bra att veta svaret ;)
ja okej, tack för svaren :) hönan med blå kammen ser pigg och nyfiken ut och äter bra, kanske vattenbrist då dom inte åt och drack så bra ibörjan. men nu är dom riktig frammåt och går ut självmant så att :) men hur viktigt är det att dom sitter på pinnen? mina gör inte det än, och gjorde ett försök att sätta dit en höna, men ja.. det blev katastrof, och bits gör dom. för mig gör det inget att dom sitter på golvet och sover så att. är det värt att bråka med dom så att dom lär sig?

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 21:27 »
det gör inget artica ;) kan vara bra att veta svaret ;)
ja okej, tack för svaren :) hönan med blå kammen ser pigg och nyfiken ut och äter bra, kanske vattenbrist då dom inte åt och drack så bra ibörjan. men nu är dom riktig frammåt och går ut självmant så att :) men hur viktigt är det att dom sitter på pinnen? mina gör inte det än, och gjorde ett försök att sätta dit en höna, men ja.. det blev katastrof, och bits gör dom. för mig gör det inget att dom sitter på golvet och sover så att. är det värt att bråka med dom så att dom lär sig?

Dom har svårt att flyga upp och sätta sig, så därför behöver dom ha en stege så dom tar sig upp till nattpinnen. Mina satte sig på pinne i stort sett direkt när jag hade gjort som en liten stege som dom kunde sitta på och ta sig högre upp på. Bråka inte med dom, utan låt dem sätta sig på pinnen när dom själva vill. Dom har en naturlig drift att "träa" på kvällen, så ger du dom bara chansen att ta sig upp så kommer det att lösa sig.  :)

Citat från boken Höns, sidan 74:
"Beräkna 1 m sittpinne för 5 hönor och placera pinnarna 30-35 cm ifrån varandra. Minimimått: 15 cm sittpinne per höna och 30 cm mellan pinnarna."
Slut citat från boken höns.

Tänk på att placera sittpinnarna så att ingen höna blir bajsad på av någon som sitter högre upp.  :)

//ARCTICA

larssons

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jun-12 kl 20:47 »
såg nyss att två hönor satt på pinnen!!förvisso åt fel håll men et steg i rätt riktning, bara en tidsfråga innan de andra far upp tror jag :) såg nu att dom har lite bleka kammar också, hm jaa... och vad beror de på??? känns så jobbigt att inte veta rikigt, att dom får lida för min okunskap. kanske löss? eller en förkylning? tycker att nån borde starta en fakta sida med bilder på alla sjukdommar, symtom, brister osv, har inte hittat någon på internett, utan jämt hamnat här på forumet, som faktiskt är bra. men lixom en faktasida hade underlättat :P och den som la sig ner jämt gör inte så längre, så de går frammåt iaf :) fast... hämtade dom i tordags, i fredags fick vi tre och även på lördagen, i söndags två och nu måndags,tisdag inga.. på fyra hönor... så nått är fel... hoppas på i morgon i stället :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser