Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  andas konstigt  (läst 2555 gånger)

helle79

• Bohuslän
andas konstigt
« skrivet: 04 jun-12 kl 20:41 »
Min ena höna ligger  i redet nu och håller upp huvudet samtidigt somm hon gapar vid varje andetag. Och när hon andas så knäpper det liksom... Vad kan det vara?

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: andas konstigt
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 21:01 »
För mig låter det som ILT.
Då vår förra flock hade ILT var de samma sak, de sträckte på halsen och de lät som en knäppade ljud då de andades in.
Du bör försöka få en diagnos ställd så fort som möjligt då ILT är en mycket plågsam sjukdom.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Virussjukdomar/ILT/
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 21:12 »
Och flytta henne från de friska djuren omgående!!!!!! En person får sköta henne en annan de andra djuren om ni är flera i huset. Hon måste isoleras. Den som är vald att sköta henne måste byta kläder och duscha efter varje besök. Insjuknar fler djur ska de sättas med den redan insjuknade hönan.
Men det är svårt att stoppa en virussjukdom från att sprida sig i en besättning men man kan ju alltid försöka  :-\

Mimie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 21:30 »
Jag bara tänkte... Kan man inte ge hönsen citronmeliss? Har inte provat om höns äter citronmeliss, men äter de så gör de. Citronmelissen är ju starkt antiviral och borde - om inte bota - kanske lindra?
Jag skulle testa i alla fall.
Håller tummarna för din höna, oavsett!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 21:34 »
vill bara påpeka att varje gång en höna är förskyld så måste det inte vara ILT, känns som det alltid blir så här. Visserligen är sjukdomen mycket vanligare idag, men måste inte alltid vara det. Och finns sjukdomar som liknar ILT symptom, tänk på det :)

helle79

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 21:37 »
Usch nu blir jag jätteorolig! Om det nu inte är ILT, utan hon bara är lite krasslig kan jag ge henne lite fil eller nåt? Så kanske det känns lite bättre för henne (och mej).

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 21:49 »
Naturligtvis är det inte säkert att det är ILT, men man måste ha i åtanke att det är möjligt då de uppvisar sådana symptom.  Jag tycker att det är viktigt att en diagnos ställs så att man kan utesluta eller fastställa ILT, inte minst för andra djurägares skull om man tänkt sälja någon gång. Om jag inte minns fel kan man fastställa ILT även genom äggen. I såfall är det bara att skicka in några ägg till SVA.

Vill hönan äta och dricka eller ligger hon bara i redet? Nyser/hostar hon?

Jag hoppas verkligen på att det är något annat! Håller tummarna för att din höna ska bli bra!
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 21:50 »
Det skadar inte att isolera henne tills vidare. Hon kan ju få vara inne och ha det lite varmt istället om det finns möjlighet. Det är klart att det inte måste vara ILT men man måste vara försiktig. Har du varit i närheten av andra höns den senaste tiden?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 21:51 »
Självklart, det håller jag med om! Blir bara alltid sånt hysteri i dessa trådar. ::)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 22:42 »
Bara för att dom andas tungt eller snorar behöver dte somsagt inte vara ILT..
Heh och den meningen ska komma från mig som blir hysterisk någon av mina hönor blinkar snett.
Men jag skickade in prover om ILT då jag hade alla sympton på några och fick svar tillbaks att ILT var det icke.
En vanlig förkylning kan ju sitta i ett bra tag.

/Majsan
You want some..Come get some

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser