Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo på landet utan körkort?  (läst 10612 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Bo på landet utan körkort?
« Svar #20 skrivet: 08 jun-12 kl 20:34 »
Inte för de gamla mopparna. Shopper är grejen! En kompis hade en sådan när vi var yngre. Tryckte in oss båda i den, snökedja på drivhjulet, och ett flak öl i lastkorgen. Åkte runt några mil en vinternatt för längesedan..
Samma gjorde jag och en kompis en midsommar  ;D Taket gick av en gång, så det blev cab av den, och jag byggde på ett säte därbak så man kunde ta passagerare. Det var tider det

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jun-12 kl 20:50 »
Samma gjorde jag och en kompis en midsommar  ;D Taket gick av en gång, så det blev cab av den, och jag byggde på ett säte därbak så man kunde ta passagerare. Det var tider det

Hur fan lyckades ni ta sönder taket?  ;D Fetekrasch?

Vasa81

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 jun-12 kl 20:55 »
I västsverige finns det något som heter närtrafik om man har mer änn typ 2km till frekventa busslinjer/tågstationer.

Hur ofta är lite olika i det olika kommunerna i vissa 5-6dagar i veckan i andra 2-3dagar i veckan. (mellan vissa klockslag typ 9-10 11-13 14-15, man kan bara få ungefärliga tider för alla skall sammåka)

Kostar typ 30spänn per enkel resa. Med några fasta upphämtning/lämnings platser mataffär, vårdcentral, tågstationer dit man kan beställa resa till/från. Är egentligen till för den lilla tanten på landet, i stället för färdtjänst. Eller i alla fall kraftigt minska behovet.

Funkar om man skall storhandla, men inget för att pendla med.

Åkt så en del gånger, men utan svärfar som kör med jämna mellanrum hade det inte funkat för mig.
(har landställe vägg i vägg med svärföräldrarna, typ)

För oss "alternativare" är det ju en del saker som behöver transporteras i bland som jordsäckar, byggvaror osv. :-)

Lingonris

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 09 jun-12 kl 18:02 »
Nu har jag eventuellt hittat ett litet torp  :D 50 kvadrat, på Ekerö, 10 minuters gångavstånd till buss som tar 25 minuter till Brommaplan, vilket är ungefär där jag bor nu. Torpet ligger på landet men det är alltså ändå nära till stan och Ekerö centrum där det finns ICA m.m. Jag hoppas såååå att just jag får hyra det!! Det vore perfekt för en körkortslös person som jag  ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #24 skrivet: 09 jun-12 kl 18:07 »
Det hoppas jag också för din skull
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

LimJans

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 09 jun-12 kl 18:22 »
Nu har jag eventuellt hittat ett litet torp  :D 50 kvadrat, på Ekerö, 10 minuters gångavstånd till buss som tar 25 minuter till Brommaplan, vilket är ungefär där jag bor nu. Torpet ligger på landet men det är alltså ändå nära till stan och Ekerö centrum där det finns ICA m.m. Jag hoppas såååå att just jag får hyra det!! Det vore perfekt för en körkortslös person som jag  ;D

♥ Lycka till!

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 10 jun-12 kl 15:49 »
Lycka till! Hör av dig om hur det går!  :D

fabian

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 jun-12 kl 14:25 »
Grattis. Kör själv en mopedbil som jag inhandlade för 13.000 kr. Drar knappt 3 dl milen men går inte mer än 25 km/timmen. men har man inte brotton funnar det ypperligt. Bättre en sån här än en vanlig moppe när det är kallt. En vanlig kupevärmare, en ett bilbatteri, en omväxlare från 12 volt till 120 och du har väldigt varmt i blien fram till dess att själva motor har värmt upp hyttet. Tar för egen del ca 20 min. Året runt däck på. Krävs inget körkort eller några andra tillstånd. Det enda jag kan tycka är lite jobbig med detta fordon är att man ibland känner sig som en väldig vägpropp. och det enda du behöver hålla reda på är att där det är mopedförbud får du ej häller köra detta fordon. Men funkar som sagt om man inte har brottom. Hemma vid brukar jag även koppla på en cykelkärra då jag har 7 km till lantahandlen. Har borrat fast en stor kylbäg så att maten håller sig färsk även under varma sommardagar. Kan bli hett i hytten sommartid. Men rekomendera detta varmt till att som vill ha ner sin bensinförbrukning

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #28 skrivet: 11 jun-12 kl 14:33 »
Grattis. Kör själv en mopedbil som jag inhandlade för 13.000 kr. Drar knappt 3 dl milen men går inte mer än 25 km/timmen. men har man inte brotton funnar det ypperligt. Bättre en sån här än en vanlig moppe när det är kallt. En vanlig kupevärmare, en ett bilbatteri, en omväxlare från 12 volt till 120 och du har väldigt varmt i blien fram till dess att själva motor har värmt upp hyttet. Tar för egen del ca 20 min. Året runt däck på. Krävs inget körkort eller några andra tillstånd. Det enda jag kan tycka är lite jobbig med detta fordon är att man ibland känner sig som en väldig vägpropp. och det enda du behöver hålla reda på är att där det är mopedförbud får du ej häller köra detta fordon. Men funkar som sagt om man inte har brottom. Hemma vid brukar jag även koppla på en cykelkärra då jag har 7 km till lantahandlen. Har borrat fast en stor kylbäg så att maten håller sig färsk även under varma sommardagar. Kan bli hett i hytten sommartid. Men rekomendera detta varmt till att som vill ha ner sin bensinförbrukning
Hur många kilo orkar en sån dra totalt? Vilken har du?

Vattenloppan

• Närke
« Svar #29 skrivet: 11 jun-12 kl 14:52 »

Man behöver inte moppekort?

Funderar på att köpa en sådan till morsan, hon har inte körkort och har svårt att röra sig...
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Gille

• -
« Svar #30 skrivet: 11 jun-12 kl 15:00 »
Jag har cykel med elmotor.
Kaninuppfödare och pelargontant.

fabian

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 jun-12 kl 15:22 »
http://www.blocket.se/jamtland/Piaggio_ape_50_40537981.htm?ca=2&w=2 det är en sådan här jag har fast flaket är sönderrostat på min men ska svetsa framöver så jag slipper kärran

karsan

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 27 jun-12 kl 13:07 »
TS får ju inte körkort p g a nedsatt koordination och reaktionsförmåga - men är det inte just detta som behövs extra när man ger sig ut bland bilarna med mopedvarianter?  Bussen verkar säkrare i sammanhanget.   

Finns det cykelbana är en trehjulig cykel ganska vettigt. Stor fördel att kunna sitta kvar på cykeln när den är stilla och kolla trafiken när man ska korsa bilvägar.

Hoppas verkligen torpet i Ekerö blir av!

Alba

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 04 jul-12 kl 17:34 »
Hoppas du fått hyra torpet!?

Vi bor på landet utan körkort och bil, och har gjort så i 3 år nu. Vi har 3 km till bussen, 6 km till pendeltåget. Jag skulle vilja säga att allt beror på hur mycket tid man har. När jag jobbat i stan och pendlar 4 timmar om dagen känns det drygt att cykla med matkassar. Särskilt när man får punka och har glömt pumpen...  ;)

Vintrar med snö har jag lämnat en liten pulka vid busshållplatsen och dragit matkassarna på den. Värst är det när det bara är is, eller blöt lera som suger fast däcken.

Sen blir ju allt mindre spontant. Det är ju inte så att jag kvistar in till stan för en fika, utan allt måste planeras. Missar jag bussen är det ofta bara att ställa in.

Nu när jag är mammaledig funkar det bra att handla och frakta i vagnen.

Allt utöver vanlig handling bli jobbigt. Säckar med foder till småfåglarna, hö till kaninerna, ev byggmaterial osv måste man få hjälp med. Det är du kanske van med ändå, men avståndet blir längre för den som ska hjälpa till och kanske inte lika attraktivt då.

När vi flyttade hit köpte jag en elcykel. Använde den ett halvår och sålde den. Den var avsedd för stadscykling märkte jag rätt snabbt. Leriga byvägar funkade inte så bra.

Men bäst är att testa! Man klarar mer än man tror, och hittar sätt att lösa utmaningarna längs vägen. Och så vänjer man sig!  ;D Efter att ha bott 1 minut från mataffären i 10 år trodde jag aldrig att jag skulle vänja mig vid att ha 1 mil till närmsta affär. Men det har jag gjort.

Lycka till!
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

evamarta

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 04 jul-12 kl 19:31 »
Det finns förvånansvärt många kvinnor på landet utan körkort dock ingen som jag känner som bor ensam.

Jo, jag!
Men det är inte svårt att åka buss, cykla eller lifta i värsta nödfall. Om man inte har jättelångt till byggvaruhus, mataffärer och sånt, så kan man be dem köra hem grejerna. Eller storhandla tillsammans med grannen, om man har nån.

Har borrat fast en stor kylbäg så att maten håller sig färsk även under varma sommardagar.

Men smarting!! Jag tyckte jag var klyftig som kom på idén med en rejäl plastback bakpå cykeln, men det är klart att det ska vara en "kylbäg"!

Kolla också på denna fiffiga "dramaten" för cykel som DrömmarenAlex tipsade mej om häromdan:
http://www.jula.se/shopping-och-cykelkarra-326043
evamarta@live.se
0767-933525

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #35 skrivet: 05 jul-12 kl 08:48 »
Jo, jag!

Och jag.

Kolla också på denna fiffiga "dramaten" för cykel som DrömmarenAlex tipsade mej om häromdan:
http://www.jula.se/shopping-och-cykelkarra-326043

Den planerar jag att köpa. Suverän då en vanlig cykelvagn är svårt att ta med på bussen.

hånung

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 okt-12 kl 00:30 »
Ja använder mig av en pack moppe tycker det är jätte bra  till bussen på vintern och vår sommar höst  så kan man ju åka ända in till stan  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser