Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stackars höna!  (läst 1220 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Stackars höna!
« skrivet: 07 jun-12 kl 12:37 »
Min Brahmahöna hade legat många dagar över tiden på ägg, så jag blev väl egentligen inte förvånad när ett ägg sprack och ja...det luktade inte mums precis.. :(
Eftersom hon först gladeligen gick därifrån och det inte direkt luktade mumma av de andra äggen heller så bestämde jag mig för att kasta allihopa innan det blev större skada i hönshuset.

Men sen går ju hönan dit hela tiden och letar efter äggen...hon sov där i natt och i morse gick hon ut en snabbis och sedan direkt tillbaka för att lägga sig på äggen som inte existerar. Hon trampar runt och tittar efter äggen under sig.
Det är ju så gräsligt synd om henne  :'(.
Hur länge kan detta hålla i sig?
Kommer hon över det, eller kommer hon leta länge?
Finns det nåt man kan göra??
Jag lider med min kära höna...

Annamax

• Övriga världen
SV: Stackars höna!
« Svar #1 skrivet: 07 jun-12 kl 12:42 »
Men ge henne nya ägg då?

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jun-12 kl 12:49 »
Men är det verkligen rimligt att hon ska ligga 3 veckor till direkt?
Det blir ju en hel evighet som hon allt som allt tillbringar i ruvredet denna sommar. :P

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 07 jun-12 kl 12:52 »
Hon kommer nog inte att sluta förrän hon får kycklingar... Så ge henne nya ägg eller köp nykläckta kyclingar och stoppa in under henne på natten?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ägg
« Svar #4 skrivet: 07 jun-12 kl 13:01 »
Hon tröttnar snart, (skulle hon inte göra det så flytta henne till ett annat ställe bara)  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

g.sporrong

« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 21:30 »
Jag skulle ju tro att hon kommer hoppa av om en vecka även om hon får nya ägg.
Men jag har själv en garn höna jag tillslut fick ge tre ägg i december varav hon kläckte och födde upp en kyckling. Då var hon glad. Hon har kläckt tre kullar till sedan dess. En av kullarna fick hon då hon jagade bort en annan höna från sina ägg och kläckte på en vecka. Snacka om stolt höna. :-)

Var glad att de har ett bra ruvbeteende. Det är få höns som vet hur man gör.
Du kan också (nästa gång) låta henne kläcka ett par kycklingar och samtidigt lägga i maskin. (Låt henne starta på plastägg innan du ger henne riktiga så vet du när det är dags). Så ruvar du i maskin sisådär en 10-15 kycklingar samtidigt som hon får sina egna riktiga ägg (8-12 st. beroende på hur kallt det är). Se'n sticker du till henne kycklingarna när hennes egna kläcks. Hon tar gladeligen hand om upp till 30 kycklingar. De kommer själva söka hennes värme och knö sig in under henne. (Vilket ägg är dåliga på.)

Klara skyar!
Gunnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser