Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder på får  (läst 4039 gånger)

Falin

• -
Ålder på får
« skrivet: 10 nov-06 kl 11:20 »
Hur gammalt är ett gammalt får?  :) När kan man räkna med att en tackas lamningsdagar är över?

Lars M

• Gäst
Re:Ålder på får
« Svar #1 skrivet: 10 nov-06 kl 17:41 »
Hej
Jag vet inte när ett får är för gammalt,men jag har haft Texel tackor som jag har slaktat vid 11-12 års ålder och de har lammat och skött sina lamm bra.
Så 10 år är nog inga problem.
Mvh  Lars

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 nov-06 kl 19:52 »
Jag vet när ett får är för gammalt  :P *fniss*

Hur gammal en tacka blir avgörs av hennes tänder !

Har hon fina tänder så kan hon bli ganska gammal men är de nedslitna så kommer hon att få problem att äta i sig det hon behöver..... och måste tas bort.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-06 kl 19:43 »
Jag vet en som haft en tacka som blev 15år och än lammade bra.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Henning

« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 17:08 »
Tjena,
Har träffat en gotlandstacka som var drygt 18 år. I utrikisk litteratur finns beskrivet fall där tackor lammat varje år till en bit över 20 och sedan blivit några år till. 26 år tror jag det oficiella rekordet är.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 04 dec-06 kl 00:04 »
Jag var och träffade en svärdsjöfårs tacka som är 24 år och lammade i våras!!!
Inte dåligt...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser