Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med ögonproblem botad med kärlek  (läst 1128 gånger)

Pullarius

• Uppland
Tupp med ögonproblem botad med kärlek
« skrivet: 26 jun-12 kl 23:55 »
Har två tuppar till mina hedemorahönor. Fabian som står lägst i rang har haft problem med att se stereoskopiskt på nära håll, ser dock helt perfekt på håll. Märkte det när han skulle äta från min hand då han alltid missade med ca 2 cm. Dessutom så nöp han så hårt att jag fick se efter om det blödde. Alfatuppen jagar alltid bort honom när det vankas mat. Det fick mig att misstänka att det var stressbetingat.

Så jag började att alltid mata honom separat från en egen ask med mat sittande på min axel. Hela tiden talar jag lugnande och gör allt för att han skall känna sig trygg och säker från tykna tuppen. Undan för undan har Fabian blivit "mjukare " i kroppen och har kunnat äta i fred. Och nu är han botad äter lugnt och fint och klarar av att käka upp de minsta små smulor från matasken. Fabian har fått en stor vän och är mycket gladare!

Är det någon annan som har haft erfarenheter av något liknande?

Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
SV: Tupp med ögonproblem botad med kärlek
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 23:59 »
Jag hoppar in från ingenstans bara för att säga att jag känner lycka av att läsa ditt inlägg. Tack :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 27 jun-12 kl 00:03 »
Fy fan vilken vacker historia! Nej, jag har ingen liknande erfarenhet, men jag blev inspirerad.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pullarius

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-12 kl 00:29 »
Tack "HippieMama" 0ch Henrik Petersson -  glad att ni uppskattade den lilla historien.

Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 jun-12 kl 00:40 »
Tack "HippieMama" 0ch Henrik Petersson -  glad att ni uppskattade den lilla historien.

Mats
Alla vill vi vara hos dig om vi någon gång är mobbade tuppar. Och har vi en mobbad tupp nån gång så har du lärt oss a l l t!

:-*
/tone
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser